Sv: Referanseverdier for næringsstoffer for lavkarbo
Opprinnelig lagt inn av donjuanwannabe, her.
På lavkarbo får man i seg alle de næringstoffene kroppen trenger. Med lavkarbo tenker jeg da; kjøtt, egg, fisk, fugl, nøtter, bær, grønnsaker, frukt. Men med kun inntak av kjøtt får man også i seg det kroppen trenger. Se på løvene! Skjønner ikke helt hvor du vil med linfrøolje, kylling og sukker. Sukker er overhodet ikke lavkarbo, man spiser mer sukker på høykarbo/lavfett. Og ingen spiser så lite variert uansett.
Hmm... Det jeg vil med tråden er å skaffe rede på hvordan referanseverdiene for næringstoffer endrer seg i takt med endret karboinntak. Dette fordi jeg vet at kroppens behov for vitaminer og mineraler reduseres i takt med karboinntaket. Jeg registrerer din påstand om at man får i seg tilstrekkelig med vitaminer og mineraler, men jeg finner det merkelig at du da ikke samtidig vet hva som regnes for tilstrekkelig? Det kommer i allefall ikke frem i innlegget ditt.
Eksemplet mitt med linfrøolje, kylling og sukker var eksempel på et ensidig kosthold som mest sannsynlig vil medføre mangler over tid. Sukker kan forøvrig meget godt inngå i et lavkarbokosthold såfremt mengdene er under la oss si 50 karber per dag.
Så når jeg snakker om lavkarbo så er det basert på en annen definisjon en din. Jeg snakker om et forhold alla 1 : 2 : 0,5 eller noe slikt.
Og ang. ketose så er ikke det noe som tærer på kroppen.
Har du noen referanser til undersøkelser som kan underbygge en slik påstand?
Ang. referanser så finnes det masse og for ikke å snakke om alle de menneskene som prøver denne måten å leve på. Du burde lese: Bedre uten brød, Atkins, "sukker" av Iver Mysterud og Ketolyse. Og du kan jo lese her inne også? Men hvis man ikke er åpen for en ny tankegang så hjelper det ikke å lese alt dette uansett. Du velger selv hva du vil tro på 
Har du disse referansene tilgjengelig for meg? På det denne tråden handler om mener jeg?
Når det gjelder lavkarbo som fenomen så er jeg ikke helt fremmed for det. Så jeg har fått med meg noe. Bedre uten brød og sukker var forøvrig to av de bedre lavkarbobøkene jeg har lest. Så jeg vet ikke helt hvor mye mere åpen jeg skal være egentlig? Jeg har egentlig bare prøvd å få svar på dette med referanseverdier. 

|