Sv: Hvilken er din beste ketogene middagsoppskrift?
Opprinnelig lagt inn av Iset, her.
Nei det er jo ikke bare snakk om Gilde-fiaskoen men om bakterier generelt. Har alltid hørt at kjøttdeig skal stekes helt gjennom, siden bakteriene sitter i hele kjøttet her, i motsetning til feks. biff, der bakteriene kun sitter på overflaten og ikke klarer å trenge gjennom kjøttoverflaten. Steker det alltid gjennom jeg, for sikkerhets skyld. 
Det er sikkert mange som foretrekker å spise kjøttet varmebehandlet. Og i noen tilfeller gjør naturligvis også jeg det. Men ikke alltid. Jeg har siden jeg var liten gutt elsket rått kjøtt. Og jeg har benyttet enhver anledning til å spise rått kjøtt også. Tror aldri jeg har stekt kjøtteig uten å ta en liten bit rått kjøtt og kose meg med den. Det samme gjelder for bacon selvsagt. MMMmmm... Jeg er nå 37 år, og jeg har enda ikke blitt syk av det. Det betyr jo ikke at jeg ikke kan bli det. Men slik jeg vurderer den risikoen, så er den meget liten. Og skulle jeg få noe så er jo det også greit, så lenge det ikke tar livet av meg. Og spørsmålet blir jo da. Er det virkelig mulig å dø av å spise rått kjøtt i Norge nå i 2007? Svaret er sikkert ja. Men er den muligheten stor? Hvor mange dødsfall har man i Norge hvert år på grunn av folk som spiser rått kjøtt? Eller siste 10 år? Mest sannsynlig ingen (gjetter). Og nå snakker jeg om voksne mennesker i mellom 20-60 år. Ikke barn/eldre som ramler overende bare noen puster hvitløk på dem... 
Dette ble sånn passe OT, så jeg skal dra meg inn igjen ved å reklamere for den suppa jeg hadde til middag i dag. Det var en meget enkel suppe egentlig. Laget på skikkelige margbein:
2 Stk. margbein
Vann slik at margbena dekkes i bunnen på en gryte
1 Stk. buljongterning type hønsebuljong (Maggi)
200 gram grønsaksblanding (jeg brukte brokkoli/blomkål/gulrot)
Kok margbena i 30/40 minutter m/buljongen
Hiv oppi grønnsaksblandingen
Vent til grønnsakene er klare
server
Meget godt måltid til en. Skikkelig fett altså... ;p

|