Vis enkelt innlegg
Gammel 07-06-07, 23:02   #21
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Atkins er dødelig for diabetes-pasienter

Opprinnelig lagt inn av Foggelen, her.

Jess, men er fortsatt skeptisk til diverse dietter. Folk blir fanatiske, teller både input & output. Økt sjangs for spiseforstyrrelser, psykiske lidelser osv hvis fanatismen overtar.

Det finnes fanatikere på alle dietter. Og sikkert på lavkarbo også.

Siden jeg har veldig lang fartstid på lavkarbo interesserer jeg meg for hva dette kostholdet kan gjøre/hjelpe folk med. Det som er litt spesielt på lavkarbo er at folk med spiseforstyrrelser faktisk kan oppleve det meget positivt og lettere å bli friske på lavkarbo enn på en lavkalori diett. Vi har et eget underforum her, for folk som sliter og har slitt med spiseforstyrrelser. Det finnes ikke noe materiale som forteller at man FÅR spiseforstyrrelser av lavkarbo. Spiseforstyrrelser har også alltid dypere årsaker enn bare en slankekur.

Det finnes mange som er sykelig opptatt av sunnhet - mat og helse. De verste har en diagnose: ortorektiker. De har vi så vidt jeg vet ikke hatt her inne. Noen av oss har blitt kalt det - men ingen av oss er ille nok !
Jeg spurte en bekjent som er psykolog om hvor grensene egentlig gikk. Hun lo og sa at jeg hadde milevis igjen til det nivået. Det er forskjell på å være dedikert og å være fanatisk sa hun.


Sitat:

En annen ting er folk som leser allslags om mat og dietter, og tror derfor de er eksperter. Sikter til themonk blant annet.
Grunnen til jeg skrev til Iset i det hele tatt, var å få innspill. Jeg står ikke på mine argumenter til enhver pris, med annet jeg vet noe er faglig korrekt. Desverre, er det en del av dere på slike forum som ikke vil ta til seg vitenskap & common knowledge, og istedet står fast på deres standpunkt og nekter å vike en tomme. Alt bør sees på med skeptiske øyne og åpne tanker.

Her inne finner du folk som leser allsalgs om mat og lavkarbo. Og du finner mange selvlærte eksperter sammen med et par ernæringsfysiologer og noen leger. At du uten å kjenne oss kan si at "en del av dere på slike forum ikke vil ta til seg vitenskap og common knowledge" er et utsagn som faller på sin egen urimelighet. Det er jo akkurat dette vi baserer vår kunnskap på - vitenskap OG common knowledge. Den norske medisinerutdannelsen har svært lite om kosthold og spesielt lite om lavkarbo. Jeg tør å påstå at jeg kan mer om lavkarbo kosthold - og da spesielt Atkins - enn de fleste almenpraktiserende leger og ernæringsfysiologer her i landet. Og garantert mer enn lavkarbo i praksis enn selveste Prof. Drevon. Jeg har nemlig noe de fleste leger ikke har - ERFARING og INTERESSE. Som tidligere nevnt har jeg levd lavkarbo og lest det meste som er utgitt om lavkarbo siden 1982. Jeg har også et bredt kontaktnett med erfarne leger, ernæringsfysiologer, sykepleiere og lavarbofolk via forum over heleverden. Her inne har vi også som nevnt både leger og ernæringsfysiologer. De har gjort seg opp sin egen mening basert på egen kunnskap og erfaring. Jeg velger å stole på at de vet hva de snakker om.

Sitat:

Jeg er for en sunn livstil uten mye sukker og fett, med frokost, middag lunsj og mellommåltider, og jevnlig mosjon og aktivitet. Så mange i dag velger dietter, kurer osv for å bli slanke og pene raskt.

Det er det de fleste av oss er opptatt av, er det ikke. En sunn livsstil. Hva denne sunne livsstilen skal bestå av er det delte meninger om. Noen mener det er uten mye sukker og fett, med frokost, middag lunsj og mellommåltider, og jevnlig mosjon og aktivitet. Andre mener omtrent det samme, men kutter heller ned på raske karber enn på fett og konsenterer seg om å få i seg det sunne fettet matvarene våre kan by på. Hvilke fettkilder som er sunne eller ikke sunne burde de fleste ha fått med seg. Hovedsaken er at kostholdet skal ha helsemessige fordeler. Det er hel riktig at mange velger diettr, kurer etc for å bli slanke og pene raskt. De får alltid mange av her inne rett etter jul og rett før sommerferien. De forsvinner sm regel ganske raskt, - når de får høre at det ikke finnes noen snarveier. At det ikke er sunt å ta av 2-3 kilo i uka og at det som forsvinner for fort kommer like raskt på igjen. Det advares hele tiden mot raske løsninger og det presiseres at lavkarbo betyr en varig omlegging av kostholdet, at det som begynner som en kur med fokus på fettforbrenning - bør og MÅ gå over i en varig kostholdsendring. At de som går tilbake til gamle synder vil legge på seg det de har tatt av og mere til. Dette er er seriøst forum - vi prøver iallefall så godt vi kan å advare mot uvettig og usunn slanking. Men forumet er medlemsstyrt og dermed kan vi ikke følge med på alt.

Sitat:

Å spise sunnt å ha en diett skal ikke handle om utseende, det skal handle om organismens innvendige systemer. Grunnen til at jeg spiser sunnt, er ikke utseende mitt, jeg tenker mer på årene, organene mine og tenkeboksen min. Men,jah, fokus i dagens samfunn er kropp og atter kropp...


Vi får det samfunnet vi fortjener, men for de fleste HER handler det ikke bare om utseende. De som kommer inn hit og søker hjelp og støtte er som regel personer som har prøvd det meste innen slanking. De har lidelser som er overvektsrelaterte og de har sykdommer som har vært med på å gjøre dem overvektige. Det er ikke snakk om kosemtisk slanking på 2-5 kilo. Det er i de fleste tilfelle snakk om helseskadelig overvekt på 15 kilo ++ . Lavkarbo ER ikke et kvikk fix. De som tror det blir stadig skuffet og forsvinner fort. "Kan bare ikke klare meg uten brød og Cola altså...".

Det er snakk om folk som ønsker å kunne kjøpe seg klær i vanlig butikk, som vil kjøpe mat eller spise ute uten å bli beglodd og dømt på grunn av sin vekt. Som vill leke med ungene sine - som vil leve ogs se ungene sine vokse opp. Som vil klare å bevege seg uten smerter. Det handler om livskvalitet og helse.

Det handler også om mennesker som har funnet ut at kostholdet de har blitt anbefalt av den norske kostholdselite med Drevon i spissen - har gjort dem syke. De har kuttet ut det ene etter det andre og funnet frem til et kosthold som funker - guess what - lavkarbo !

Her inne finner du mange historier og mange skjebner.


Sitat:

Jeg er så absolutt med på tanken at lav-karb diett kan gi mindre insulin som kan gi mindre fettlagring, men hva er bivirkningene? Kroppen funker sånn, at den har to poler: En negativ, og en positiv. Endrer du på en ting, endrer du mest sannsynlig på en kaskade av ting.

Lavkarbo gir ikke mer eller mindre insulin, - kostholdet skaper balanse i hormon- og insulinnivået.

Lavkarbo kosthold - som er en kostholdsendring og ikke bare en slankekur for noen- skaper balanse i kroppen.

Du har ikke lest det jeg har skrevet ? At det eneste vi ikke spiser eller spiser lite av er sukker, raffinert hvitt mel, poteter, ris og pasta. Kan du fortelle meg hvilke næringsstoffer en vil mangle om en ikke spiser disse matvarene ? Hvilke stoffer kroppen trenger som den ikke kan få i alt det andre vi spiser ? Drevon kunne ikke svare. Hvis du kan så er du jammen god !


Sitat:

Det jeg lurer på, er om lav karb dietter, som også fører til lavere glukosenivå og derav lavere insulin-nivå, har samme effekt, at den øker fettprosenten i blodet, i hvertfall til en viss grad. Sett en del studier, men disse er veldig tvetydige...


Nei, lavkarbo kosthold stabiliserer insulin nivået, det senker det ikke.
Nei, lavkarbo kosthold øker ikke fett prosenten i blodet (om du følger en vettug diett og ikke en ekstrem ukeblad variant).

og JA, studiene er tvedtydige, - fordi mange av de som utfører dem og som tolker resultatene ikke vet nok om lavkarbo kosthold og hvordan/hvorfor det virker.

Til sist, selv om du er uenig med det folk kan mene og skrive her inne, vet du ikke om deres bak
grunn, utdannelse eller yrke. Personlige angrep av typen

Sitat:

Og, en person som deg themonk, som ikke har peiling på insulinets virkning på fett, er det ikke vits å diskutere med engang. Det blir bare for teit. Blir grønn i trynet av selvpåklærte slankeguruer å eksperter, som ikke gidder sjekke fakta og aldeles ikke har peiling på kroppens funksjoner, ve og vel. Det er bare min ærlige mening...

vil vi svært gjerne slippe. Du kan selvfølgelig mene hva du vil, og hvem du vil diskutere med er også fritt opp til deg. Men dine uttalelser setter deg i samme båt, for å si det sånn. Du har ikke sjekket sakens fakta eller satt deg skikkelig inn i lavkarbo kosthold før du startet diskusjonen, men er full av forutintatte meninger. På samme tid er du åpen for nye input og det er jo positivt.

Sitat:

En annen ting er folk som leser allslags om mat og dietter, og tror derfor de er eksperter. Sikter til themonk blant annet.

Som themonk er det som sagt mange kunnskapsrike og velutdannede mennesker her inne. Ingen er selvpålagte eksperter. Men mange av oss vet mer om lavkarbo enn en vanlig lege. Vi har kunnskaper om lavkarbo kosthold, vårt eget ksthold og hvordan det har virket på våre og andres helse og kropper. Om dette går på tvers av almen legevitenskap får så være, det viktigste er at det funke for oss. At vi er friske. At vi via kosthold har gjort våre egne kropper friske der legene ga oss resepter på kunstig fremstilte medisiner med bivirkninger. Vi deler på våre erfaringer og kunnskaper men påstår ikke nødvendigvis å ha den eneste løsningen.

Lavkarbo er ikke for alle, men repekter de som har funnet at det funker for dem.


__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile

Sist redigert av Nille : 07-06-07 kl 23:28.
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat