Vis enkelt innlegg
Gammel 28-11-04, 13:05   #1
dingpot
Seniormedlem

dingpot sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Rogaland
dingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressurs

Vaniljesaus/krem

Jeg lagde min egen vaniljesaus til å ha på confectageleen her om dagen, og tenkte jeg kunne dele med dere andre?? Tror ikke jeg har sett oppskrift på dette før, så: here we go:

vanilljesaus 2 porsj:
1 egg
1 dl kremfløte
smak til med vaniljeekstrakt eller essens (brukte rundt 10 dråper selv) og søtning

Pisk eggene sammen med kremfløten (ikke til skum, bare for å få en jevn suppe). Tilsett smaksstoffene og kok opp til det blir tykt.

Skal du ha vaniljekrem, går det sikkert an å doble mengden egg, eller du kan piske krem og vende vaniljesausen inn i (husk da å tilsette nok søtning og vaniljesmak). Alt etter om du vil ha en fastere eggekrem, eller luftig fløtekrem. Dette har jeg ikke prøvd enda!

Om du lager en "mousse" av vanilljesaus + like deler pisket krem kan man jo kanskje tilsette litt gelatin og få vaniljefromage?? Det går nok an å lage vaniljepudding også av dette på et vis (ved å tilsette gelatin i vaniljesausen). Ja nå babler jeg, men kanskje det kommer noen til gode??

Ingenting er umulig -det umulige tar bare lenger tid. Namaste

"Hvis du gjør som du alltid har gjort, får du som du alltid har fått"
dingpot er avlogget   Min kostholdsfilosofi: naturlige råvarer/lavkarbo Svar med sitat