Vis enkelt innlegg
Gammel 08-06-07, 12:08   #26
themonk
Medlem

themonk sin avatar

Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 43
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Atkins - selvpåført diabetes?

Opprinnelig lagt inn av photobscura, her.

*Lipoprotein og fosfolipider - har dette noe med lipolyse å gjøre? Lipolyse er etter hva jeg vet den tilstanden man er i når man bruker ketoner fra kroppsfett som brennstoff.
*C-peptid - ?
*Beta-cellene i pancreas - forstår at pancreas er bukspyttkjertelen, men jeg må ærlig innrømme at jeg ikke vet hverken forskjellen på eller funksjonen på alfa- og betaceller.
*Subcutane - ?
*Acetyl CoA - ?
*Gluconeogenesis (metabolisk rute i leveren) - Hadde vært fint med en utdyping!
*ATP - ?

*Fosfolipider er et gruppe lipider (fett) som inneholder fosfat. Er blant annet en viktig del av cellemembraner.

*Lipoprotein er en bærer for kolesterol i blodet (siden kolesterol ikke er vannløselig).

*C-peptid dannes samtidig med insulin i like store mengder, men holder seg lenger i blodet enn insulin. Det er brukt som et mål på egen insulinproduksjon.

*Beta-celler er en type celler i bukspyttkjertelen som produserer og skiller ut insulin.

*Alfa-celler finnes også i bukspyttkjertelen. Disse danner hormonet glukagon som er en slags motpart til insulin.

*Acetyl CoA er et molekyl som er nødvendig for energiproduksjonen (sitronsyresyklus), og kan dannes fra fett. Når det er overflødig Acetyl CoA brukes det til å danne ketoner.

*ATP er den viktigste energikilden for de fleste cellefunksjoner.

*Glukogenese er prosessen som danner sukker i kroppen ut ifra blant annet aminosyrer, pyruvat og en masse rare stoffer.

*Subkutan betyr rett og slett man må sette insulinsprøyta under huden.