Sv: Atkins - selvpåført diabetes?
Opprinnelig lagt inn av photobscura, her.
*Lipoprotein og fosfolipider - har dette noe med lipolyse å gjøre? Lipolyse er etter hva jeg vet den tilstanden man er i når man bruker ketoner fra kroppsfett som brennstoff.
*C-peptid - ?
*Beta-cellene i pancreas - forstår at pancreas er bukspyttkjertelen, men jeg må ærlig innrømme at jeg ikke vet hverken forskjellen på eller funksjonen på alfa- og betaceller.
*Subcutane - ?
*Acetyl CoA - ?
*Gluconeogenesis (metabolisk rute i leveren) - Hadde vært fint med en utdyping!
*ATP - ?
*Fosfolipider er et gruppe lipider (fett) som inneholder fosfat. Er blant annet en viktig del av cellemembraner.
*Lipoprotein er en bærer for kolesterol i blodet (siden kolesterol ikke er vannløselig).
*C-peptid dannes samtidig med insulin i like store mengder, men holder seg lenger i blodet enn insulin. Det er brukt som et mål på egen insulinproduksjon.
*Beta-celler er en type celler i bukspyttkjertelen som produserer og skiller ut insulin.
*Alfa-celler finnes også i bukspyttkjertelen. Disse danner hormonet glukagon som er en slags motpart til insulin.
*Acetyl CoA er et molekyl som er nødvendig for energiproduksjonen (sitronsyresyklus), og kan dannes fra fett. Når det er overflødig Acetyl CoA brukes det til å danne ketoner.
*ATP er den viktigste energikilden for de fleste cellefunksjoner.
*Glukogenese er prosessen som danner sukker i kroppen ut ifra blant annet aminosyrer, pyruvat og en masse rare stoffer.
*Subkutan betyr rett og slett man må sette insulinsprøyta under huden.