Sv: Atkins er dødelig for diabetes-pasienter
Så ikke disse spørsmålene i går:
Opprinnelig lagt inn av Foggelen, her.
Det jeg lurte på, og det som EGENTLIG skulle være grunnlag for diskusjon, er følgende:
1. Hva er mengden c-peptider hos personer som går på atkins-dietten?
2. Hvilke mengder lipoproteiner har personer som går på atkinsdietten a. før dietten, b. under dietten kort sikt, c. under dietten lang sikt
3. Hva regnes som lang sikt?
Torkil har sikkert en del kunnskap om verdiene her, siden han som lege på Ketolysekuren (omtrent identisk med Atkins Induksjon). Vi er ikke så sære her inne at vi utleverer våre testresultater over nettet til stadighet. Det anbefales at man tar prøver før - under og etter induksjon bl.a. for å vise bl.a. gjenstridige leger at det prøveresultatene faktisk bedres. For mange dramtatisk bedre.
Skal se om jeg finner prøveresultatene mine ... Pleier ikke å ta vare på dem så lenge de er perfekte.
Men jeg kan svare på nr 3:
Lang sikt regnes som resten av livet. Som i "Atkins for Life". Det er som nevnt en 14 dagers induksjonsperiode hvor man kommer i ketose. Den følges av vedvarende, hvor man legger til karber igjen, 5 i uken. Dette gjør man til man er ca. 5 kilo fra målvekt. Så kommer pre.vedlikhold, hvor man legger til 10 karber pr uke, helt til man når målvekt. I løpet av denne perioden har man funnet ut hvor mange karber man kan spise uten å legge å seg. Kroppen stabliliserer - man blir skjelden eller aldri undervektig på lavkarbo. Det hender ofte kroppen ikke er enig med hva som er målvekt/ideal vekt. Kroppens egen idelavekt ligger som regel et par kilo over personens eget ønske. Siste fase av Atkins er vedlikehold, - livsvarig vedlikehold. Gjennom alle fasene fra induksjon til vedlikehold har man altså lært hva man kan spise og hvor mye. Dette kan variere så mye fra person til person alt etter karbohydrat toleranse. Alt fra 40-50 til 150 er vanlig. De fleste som har fulgt Atkins etter boka vet mer om sin egen kropps toleranse enn de fleste på såkalt "normalt" kosthold. Selv har jeg som sagt vedlikeholdt i ganske mange år.
Kommer tilbake med prøve resultater om jeg finner dem !