Vis enkelt innlegg
Gammel 09-06-07, 08:52   #15
Thorwald
Medlem

Thorwald sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Alder: 55
Thorwald er en juvelThorwald er en juvelThorwald er en juvel

Sv: I ketose, går for sakte ned, trenger hjelp!

Opprinnelig lagt inn av photobscura, her.

Hei, stiller meg i rekke med de andre her. Og understreker igjen det med 20 gram karber hver dag, da er det ment som en nedre grense for Atkins,samme gjelder for Ketolyse for menn. (15 for kvinner.)
Atkins er en meget nøye utprøvd og vellyket diett som i hovedsak skal kurere en for diverse livsstilsykdommer, som f.eks metabolsk resistens. Det kan hende dette er noe du har. Har du vært i kontakt med lege mht til vektproblemet ditt? Det kan være mange fasetter av overvekt, og med 37 kg ekstra på kroppen, så kan det hende du har noen ekstra hensyn å ta, som du enda ikke vet om, som kan ha dukket opp siden sist du tok av mye.

HeiHei, og takk for svar. Joda, jeg har registrert at det er 20 karber per dag som gjelder. Men det er jo også noen som har andre meninger. Jeg liker å høre alle meninger, og så vekte for og i mot. Men jeg har altså ingen betenkeligheter med å justere inntaket til 20 karber per dag. Noe jeg faktisk også allerede har gjort.

Når det gjelder leger har jeg hatt endel med de å gjøre de siste årene. Det skyldes at jeg i oktober 2004 ble lagt inn på Ullevål universitetssykehus med akutt paranoid psykose. Dette ble behandlet med antipsykotika noe som resulterte at jeg gikk opp 30 kilo i vekt (forøvrig like etter at jeg hadde gått ned de 20 kiloene). Så dette var mildt sagt uheldig. I kjølevannet av dette har jeg gått gjevnlig til lege. Jeg har fått en diagnose som bipolar (det som tidligere ble kalt manisk depresiv). Jeg er nå medisinert med litium, som også har vektøkning som en av sine bivirkninger, så jeg utelukker naturligvis ikke at dette kan ha noe å si. Så ja, jeg har diskutert mitt vektproblem med legen. En litt morsom historie forøvrig. Jeg har også fått mitt kolesterol målt underveis i denne prosessen. Jeg har hatt litt høye verdier. Så etter å ha lagt om til lavkarbokosthold (som jeg forøvrig diskuterte med legen før jeg satte i gang), så proppet jeg meg med ribbefett, 4 egg om dagen, fløte, smør, og alt som vi tidligere har lært skulle være ekkelt for kolesterolet. Så gikk jeg og tok prøver. Og nestegang jeg snakket med legen sa han at jeg hadde fått utrolig fine verdier. Jeg forklarte at jeg hadde proppet meg med fett og alt det som er usunt i forhold til statens kostholdsanbefalinger. Da sa han at uansett hva jeg hadde gjort for å få disse flotte verdiene, så måtte jeg altså ikke slutte med det! Så legen min har en veldig fin innstilling til dette. Men nå vil jeg finne ut av hvorfor jeg ikke går mer ned i vekt. Jeg tenker sånn at denne nøyaktige kunnskapen om min kropp er veldig kjekk å ha også til senere. Ikke det at jeg planlegger å gå opp i vekt senere i livet, men det er jo et faktum at finner jeg nøkkelen nå kan den brukes senere også dersom noe skulle skje. Jeg vil ikke gjøre slik som når jeg gikk ned 20 kiloene for det var ikke en helt heldig måte å gjøre det på. Det var riktignok lavkarbo, men det var samtidig også lavkalori og med mye mosjon. Så det virker sikkert, men jeg vil altså lære å gjøre dette på den sunneste måten. For å få til dette må jeg lære hvordan min kropp virker med litiumen. For den må jeg nok ta resten av livet. Og det synes jeg er helt greit. For stemningsmessig er jeg nå stabilisert og jeg kan planlegge/gjennomføre litt mer langsiktige prosesser. Noe jeg ikke kunne når tidligere pga. stemningsendringene. For meg var det faktisk flott å finne ut mer om meg selv og hvordan tingene hang sammen. Det satte ting i perspektiv for meg i allefall.

Uansett. Før jeg kan begynne å antyde metabolsk resistens eller lignende med legen min må jeg i allefall gjøre en innsats på lavkarbofronten og forske siden vi alle er forskjellige. Jeg har vært ganske grundig frem til nå, men det har altså ikke vært nok. Nå skal jeg ikke bare være ganske grundig, jeg skal være helt totalt Stalinistisk for å eliminere ALLE kjente fallgruver. Og dersom jeg fremdeles ikke går ned i vekt da, målt over la oss si 3 uker. Da kan jeg kanskje begyne å tenke på sykelighet. Men jeg tenker at dette løsner etterhvert, for jeg har nå kuttet ut enda ett produkt. Egentlig rart jeg ikke har tenkt på det før. Men jeg steker all mat i Tines usaltede smør. Og jeg bruker mye av det, og heller resten over maten slik at jeg får saus. Og det er jo også et meieriprodukt. Jeg har liksom bare automatisk tenkt at smør er frikjent. Men nå er det bort med ost, smør, mandler, gulrot. Så jeg er rimelig sikker på at noe kommer til å skje etterhvert.

God helg!

Thorwald er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Optimal ernæring Svar med sitat