Tråd: Te-Tråden
Vis enkelt innlegg
Gammel 10-06-07, 12:58   #62
BiB
Seniormedlem

BiB sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Tromsø
Alder: 58
BiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastisk

Sv: Te-Tråden

Opprinnelig lagt inn av photobscura, her.

Bring'em on!

Here it comes : For alle typene er utgangspunktet svart, ren Ceylon-te (jeg kjøper kg's-pakker på type internasjonal mat-butikk ("innvandrerbutikker")

Afghansk: en neve te legges i te-boksen/-glasset, strø over 1 ss grønne kardemommekjerner (hele belger, fås på pose samme sted) og fortsett til boksen/glasset er fullt. Min favoritt-te. Dette funker også bra til kaffe, 1 ss i filteret el kanna

Indisk: Krydder du skal bruke: Hel, grønn kardemomme, tørka ingefær (jeg kjøper frisk rot, skjærer i små, små ternnger (2-3x2-3 mm), alternativt strimler og tørker i ovenen på 100 grader/75 hvis varmluft, ca 1 time, til de er tørre), kanelbark og vaniljestang (helst burbon). Ingefæren må være kald før du legger i boks/glass.

Mengdeforhold på krydderet: 1 ss grønn kardemomme, 1/2 ss kanelbark i biter (knekk den), 1 ts ingefær (mer om du liker at den varmer i munnen), 3 cm vaniljestang splittet og i biter. Noen bruker også stjerneanis, som gir en distinkt lakris-smak, men da foretrekker jeg heller bare svart te og stjerneanis som lakris-te.

Så tar du en neve svart te, 1 del hver av krydderne (angitt mengde) osv til glasset er fullt (bruker alltid glass fordi den ser så vakker ut).

Afrikansk: Som indisk, men bytt vaniljestanga ut med hel svart pepper, ca 1/2 ts per "lag" med te.

Kos dere, alle kan drikkes "bar", men løftes, spes den indiske, om de serveres med steamet melk/soyamelk (for de som klarer det... )

Kos dere! Dedn afghanske varianten er også veldig god som is-te.

BiB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat