Sv: Te-Tråden
Opprinnelig lagt inn av photobscura, her.
Bring'em on!
Here it comes : For alle typene er utgangspunktet svart, ren Ceylon-te (jeg kjøper kg's-pakker på type internasjonal mat-butikk ("innvandrerbutikker")
Afghansk: en neve te legges i te-boksen/-glasset, strø over 1 ss grønne kardemommekjerner (hele belger, fås på pose samme sted) og fortsett til boksen/glasset er fullt. Min favoritt-te. Dette funker også bra til kaffe, 1 ss i filteret el kanna
Indisk: Krydder du skal bruke: Hel, grønn kardemomme, tørka ingefær (jeg kjøper frisk rot, skjærer i små, små ternnger (2-3x2-3 mm), alternativt strimler og tørker i ovenen på 100 grader/75 hvis varmluft, ca 1 time, til de er tørre), kanelbark og vaniljestang (helst burbon). Ingefæren må være kald før du legger i boks/glass.
Mengdeforhold på krydderet: 1 ss grønn kardemomme, 1/2 ss kanelbark i biter (knekk den), 1 ts ingefær (mer om du liker at den varmer i munnen), 3 cm vaniljestang splittet og i biter. Noen bruker også stjerneanis, som gir en distinkt lakris-smak, men da foretrekker jeg heller bare svart te og stjerneanis som lakris-te.
Så tar du en neve svart te, 1 del hver av krydderne (angitt mengde) osv til glasset er fullt (bruker alltid glass fordi den ser så vakker ut).
Afrikansk: Som indisk, men bytt vaniljestanga ut med hel svart pepper, ca 1/2 ts per "lag" med te.
Kos dere, alle kan drikkes "bar", men løftes, spes den indiske, om de serveres med steamet melk/soyamelk (for de som klarer det... )
Kos dere! Dedn afghanske varianten er også veldig god som is-te.

|