Nåja. Det jeg i allefall prøvde å si - selv om det var litt klumsete sagt, kanskje... Var at lavkarbo er en livstil, et sunt kosthold, ikke en slankekur. Grunnen til at folk tar av kilo er vel i grunn at kostholdet er mye sunnere enn det antakelig var før (ellers ville vi vel uansett ikke tenkt på å skifte kosthold, hvis det vi hadde var bra for oss...) Altså, lavkarbo er ingen slankekur, men naturlig vektnedgang ved et sunt kosthold (hvis man ser bort fra de første mer ekstreme ukene (induksjon, Fase 1 etc etc), men disse i seg selv er absolutt ingen sultekurer uansett, likevel ikke sunne å følge i lengden.
Så som jeg ser det, en person som vil ned kilo, vil ikke gå ned mer enn personens kropp er ment for å gå ned - dvs man kan aldri bli usunt tynn av lavkarbo - til det er det for mye næringstoffer i menyen. For å oppnå sulting må man - jepp: sulte! Og det gjør man ikke på disse diettene.
Følgelig vil kroppen i høy grad regulere vekt oppgang/nedgang selv, innenfor kroppens egne sunne grenser.
En person som i grunn ikke har behov for hverken opp- eller nedgang kan like fint følge lavkarbodiett, for som Nille sier, det er en livsstil, ikke en slankekur.
Når det gjelder spiseforstyrrelser så vil jeg vel hevde at man har andre metoder en lavkarbo der, som er langt mer "effektive" - hvis spiseforstyrrelser blir definert som slanke-fokus.
Klem!
Forresten - forventer ikke at alle er enig med meg! 
|