Vis enkelt innlegg
Gammel 01-12-04, 11:56   #1
MHM
Ikke flink, men god...;-)

MHM sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 50
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Adventskalender

Har dere adventskalender? Lager dere til barn eller venn?

Jeg kjøpte en "gjør-det-selv" pakke med adventskalender på Panduro for 5 år siden. For 3 år siden fikk jeg endelig somlet meg til å lage den. Men hujedamei så mye jobb. Jeg trodde jeg skulle sy strie og lime på filt og figurer, men alt skulle lages fra bunnen! Det er et hus hvor nissefamilen bor, og jeg har altså da laget alle nissedukkene, med piperensere, vatt, stoff, hår - tegnet på ansikt, laget klærne osv. I huset har jeg sydd gardiner, klippet, limt og innredet. Mange timers jobb, men resultatet ble så bra, og jeg er like stolt hvert år når vi tar ned kalenderen fra loftet.

I år har jeg pakket inn til mine to prinsesser på 3 år og 7 år: Saks, klistremerker, såpebobler, fin penn, sjokolade, prinsessarmbånd, hårspenner, boblebad, tiara, ballerinaklær m.m. Jeg vil at det ikke skal være for mye godterier, men heller ikke bare "plæstic-bombæstic". Jeg har fortsatt noen pakker igjen å kjøpe til kalenderen. Er det noen som har gjort noe glupt? Neste år skal jeg pakke inn bare små lapper med tekst på, inspirert av at barns høyeste ønske til jul er mer tid med foreldrene. Det kan f.eks. stå "I dag skal vi på kino", "I dag går vi på skitur med hodelykt", "I dag baker vi pepperkaker", "I dag leser vi et julehefte sammen", "I dag lager vi brente mandler", "I dag går vi på julekonsert i kirken", "I dag baker vi lussekatter", "I dag skriver vi julekort" osv. På den måten får man mindre materialistiske barn, man får mer tid sammen, og som voksen så får man faktisk en slags framdriftsplan før jul selv...

Jeg får hvert år en kjøpekalender av min mor, av typen hvor det står et tall i luken, og man er med i et lotteri. Enkel moro! Mamma hadde en selvlaget strie-og-filt kalender når jeg bodde hjemme. Fikk pakker til jeg var 19 år, og det samme har brødrene mine fått. Vi er ganske nostalgiske alle tre. Jeg både kjenner, lukter og sanser hvordan det var å stå opp 1. desember til den kalenderen. Og får gode minner når jeg ser barna mine i dag. Selv om 7-åringen allerede har begynt å fritte meg ut med hvem av dem som egentlig skal arve den ene kalenderen når de blir store...