|
Hva skjer med fettet i maten?
Jeg føler jeg virkelig burde vite dette, men jeg og kjæresten min hadde en liten diskurs i går.
Han snakka om at han hadde spiste masse høykarbo denne dagen, men at det var jo bra, for han hadde en ganske aktiv dag på jobben, så han trengte jo disse karbohydratene.
Jeg sa at jeg skjønte hvor han ville, men at han strengt tatt ikke måtte ha karbohydrater for å komme gjennom en energisk dag med god klaring, men at fett er en like bra energikilde, noe jeg vet at han vet. Men det er jo gøy å diskutere .
Så sa han at han behøvde jo ikke å spise høyfett, han har jo strengt tatt ikke noe kroppsfett å brenne! Og det stemmer. Han har ikke et gram fett overflødig på kroppen.
Men jeg sa at det ikke spilte noen rolle, om man spiser lavkarbo/høyfett om man er tynn, da bruker man fettet fra maten som energikilde i stedet. Og da ble kjæresten min litt forvirra, og lurte på hvor det ble av alt fettet jeg spiste i maten, når jeg helt tydelig brenner av fettet på kroppen!
Så kom jeg med en påstand som jeg ikke vet om er sant en gang, og sa at når man har kroppsfett å brenne av, så går fettet i maten stort sett gjennom systemet ubehandla. Men i det jeg sa det, så visste jeg egentlig ikke om det var sant.
Så mitt spørsmål er, hva skjer med fettet man spiser, sånn egentlig? Bruker man det opp i tillegg til kroppsfett, eller går det bare gjennom?
Og tynne personer som spiser sånn som meg, bruker de alene fettet i maten som energikilde?
Dette er tydeligvis et lite hull i kunnskapen min.

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
|