Vis enkelt innlegg
Gammel 02-12-04, 19:51   #1
Huldr
Gudinne

Huldr sin avatar

Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 53
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Kalsium, D-vitamin m m

Jeg har lest en artikkel som sier at man ikke bør ta kalsiumtilskudd. Dette fordi kalsiumet ikke havner i knoklene, men i bløtvev der det ikke skal være. Linken er her:
http://www.klikk.no/Article.asp?ArticleID=5824

Også Knut Flytlie advarer i "Vitaminrevolusjonen" mot å ta for store doser av kalsium, men sier ikke at man ikke skal ta det i det hele tatt. Derimot advarer han mot å ta for mye D-vitamin, da "overdosering kombinert med overskudd av kalsium kan i prinsippet forkalke alt vev" (s. 109).

Flytlie advarer mot å ta mer enn 25 mcg D-vitamin pr dag og at 100 mcg er skadelig. I Mat & Helse nr 6/03 derimot hevdes det at vi bør få i oss 100 mcg... og at hyperkalsemi (forhøyet kalsiuminnhold i blodet) først forekommer ved inntak på minst 1000 mcg....

Forvirra?? Det er jeg!

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat