Vis enkelt innlegg
Gammel 03-12-04, 12:18   #25
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Alder: 68
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Begod

Visste dere at solkrem stenger ute de fleste gode ting sola gir oss, Soler meg (Nesten) aldri med solkrem. Det er mye bedre å heller påsse på tiden man er ute i solen.

Du er mann du Begod. Du bryr deg vel ikke om ødelagt og rynkete hud !! Men vi damer vettu, vår hud tåler ikke så mye som mannehud. Vi liker ikke rynker og solskader. Jeg vil heller ta litt ekstra kost tilskudd og smøre meg inn med beskyttende krem enn å sole meg for å få "de gode ting sola gir oss". Til og med kreftforeningen advarer! Overdreven soling er skadelig for oss. Den nordiske hud er ikke beregnet for langvarig soling. Særlig barn og unge som har tynn hud blir raskt solbrent. Ved stadig eksponering vil huden få solskader og de farlige strålene (UVA og UVB) kan forårsake tidlig aldring og hudkreft. Snø og vann reflekterer strålene og påfører huden ekstra skade.

Jeg har en svigerinne som har hatt hudkreft pga soling. Det er IKKE pent med solskadet hud.

Opprinnelig lagt inn av kreftforeningen

Sollyset består av UVA- og UVB-stråler.UVA-strålene utgjør hele 95%. De går gjennom både skyer og vindusglass, og omgir oss hele dagen så lenge det er lyst.

Både UVA- og UVB-strålene kan forårsake varige skader i huden, selv på meget kort tid. Mange vet ikke at UVA-strålene er minst like farlige som UVB- strålenene. Sammenhengen mellom soleksponering og kreft er kjent for de fleste og er vel dokumentert. Kroppens immunforsvar blir nedsatt ved soleksponering viser ny forskning.

UVB- strålene er svært energirike og gjør huden rød, varm og solbrent UVA-strålene avgir ikke varme, men trenger dypere ned i huden. De er ofte årsak til soleksem, og fremskynder hudens aldring fordi de elastiske fibrene blir skadet.

Vi er født med en naturlig egenbeskyttelse mot UV-stråler i form av brunfarge og fortykkelse av overhuden. Denne medfødte beskyttelsen varierer fra individ til individ. Noen har lys hud, fregner og rødt hår og blir ikke brune. Andre kan ha gylden hud, mørkt hår, ingen fregner,blir aldri brent og alltid brun.

Ved valg av solkrem må en finne en som passer til sin egen hudtype. Velg en som har fotostabile filter, både UVA- og UVB-filter. Med fotostabilt filter mener man at filtereffekten ikke svekkes vesentlig etter flere timer i sol.

Solen er på sitt sterkeste mellom kl 12 og 15, da er det fornuftig å ta en pause i solingen. Ved bruk av solkremer kan en være lenge i sola uten å bli brent. Solbrun hud beskytter ikke mot UVA-strålene, og overdreven eksponering kan resultere i farlige hudkreftformer.

Det finnes ulike former for solfilter: Kjemiske filter trenger inn i hudoverflaten og absorberer sollyset.Fysiske filter smøres på overflaten, trenger ikke inn i huden og reflekterer sollyset.

Så spis vitaminer med god samvittighet !