Heisann!
Jeg er en av de som har lykkes i å "spore" sin mor over på lavkarbo kosthold. Min mor var en typisk "mandagslanker" som var på kjøret allerede tirsdag... Hun har prøvd diverse kurer, brød, kaffe osv uten særlige resultater. Jeg kjøpte bokpakken med 4 bøker av atkins og tok med hjem til henne, samt kopierte sammendragene og hovedpunktene som er lagt ut her på lavkarbo. Jeg fortalte hvor deilig det er å ikke gå å tenke på mat hele tiden, og slippe å gå og lete i skuffer og skap etter noe godt. Jeg fortalte også hvor frisk og opplagt jeg følte meg, og bad henne i det minste lese sammendragene og prøve de to første ukene, så skulle jeg hjelpe til med matlaging, oppskrifter og tips underveis.
Nå var jo jeg ganske heldig, for hun var ikke motvillig til å prøve, selv om hun var litt skeptisk til den drastiske omleggelsen (kutte ut brød og poteter!!! ). Den største fordelen med hele omleggelsen (merk: jeg sier ikke kur) var at hun ikke er sulten! OG hun merket allerede i løpet av et par uker at buksene ble løsere, og humøret lettere. Etter at hun merket dette, har hun selv valgt (med glede) å fortsette på atkins. Før hun begynte, ordnet jeg med det hun trengte for å begynne (bl.a. kosttilskudd, loppefrø, ketostix og oppskrifter), og hun måtte le av seg selv hver morgen av alle pillene og frø og forskjellig hun måtte proppe i seg, men hun gjorde sin plikt, og jeg tror ikke hun kommer til å slutte. Hun har til og med holdt induksjonsnivå lenger enn hun egentlig trengte, fordi hun synes det går så greit (og hun ønsker å ta av noen kilo til i noenlunde høyt tempo). Jeg har ikke engang tenkt på å hente bøkene mine tilbake. Jeg kjøper heller nye til meg selv, for jeg er så glad for å se hvor godt det gjør henne!
Med tanke på at din mor snakker om ALLE andre kurer enn atkins, hvorfor ikke inngå et kompromiss?? Si: prøv i to uker /evt en måneder, du står til disposisjon og veiledning hele tiden og kan evt hjelpe med innkjøp. Etter disse to ukene kan dere evaluere dem sammen og se etter evt forbedringer (gå til legen og sjekk helsen før og etter, + mål vekt og omkrets. Vekt og omkrets kan hun kanskje få holde for seg selv, hvis hun føler seg ukomfortabel med å si det til deg) Hun må love å være ærlig både ovenfor deg og seg selv under evalueringen. Hun må ikke si "nei dette har jeg ingen resultater med" hvis hun har gått ned flere kilo, har forbedrede blodverdier, og egentlig trives, men bare ikke ville "tape" mot deg. Skjønner?? Hvis hun etter disse to ukene/måneden ikke har noen effekt, og synes alt er bare pyton osv, så lover du å ikke mase mer/ikke ta det opp igjen. Hvis alt er bare velstand (mest sannsynlig), så gratuler henne med flotte resultater og inviter på en god lavkarbo middag eller noe annet gøy.
Jeg kjenner jo ikke moren din, og det kan jo være du allerede har prøvd dette, men jeg sier bare hva jeg prøvde, og eventuelt VILLE ha prøvd. Kanskje noen andre har flere/bedre tips?
|