Vis enkelt innlegg
Gammel 08-07-07, 15:09   #7
Dolphin
Seniormedlem
 
Dolphin sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Bergen
Alder: 45
Innlegg: 1.884
Dolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjent

Sv: Glukose intoleranse

Det henger nok sammen skjønner du - glukoseintoleranse betyr jo bare at kroppen din reagerer dårlig på sukker. Hvorfor må du finne ut, men det er veldig trolig at det henger sammen med at kroppen din ikke reagerer på insulin som den skal. For når du spise sukkerholdige matvarer ( eller rettere sagt karbohydrater) stiker blodsukkere ditt - hvor mye avhenger gjerne av flere ting men bl.a. hvor høy gi maten har. Lav gi - mindre innvirkning på blodsukkeret høy gi - stor innvirkning på blodsukkeret.

insulinsekresjon er regulert slik at den stimuleres i forbindelese med måltider - når blodsukkeret stiger aktiveres utskillelsen av insulin fra bukspyttkjertelen ( kort fortalt. Hovedoppgaven til insulinet er å stimulere cellens opptak av næringsstoffer i oppsugningsfasen og på denne måten sørger insulin for at cellene bygger opp sine lagre av opplagsnæring - den "DYTTER" altså energi inn i cellene ( muskelceller, fettceller etc etc) ved å åpne porter i cellen slik at bla glukose og aminosyrer kan komme igjennom.

når insulinet ikke virker som det skal som ved insulinresistens så må det altså stadig mer insulin til for å gjøre jobben - kroppen pøser på med insulin for å få unna sukkeret i blodet uten at det hjelper - resultatet blir forhøyet glukose nivå i blodet ( økt blodsukker) og også økt insulinnivå fordi hormonet ikke blir "brukt opp! for hver gang fordi cellene ikke har nok eller effektive nok respetorer til å ta i mot insulinet.
på sikt kan dette føre til at man utvikler diabetes II.

Ved diabetes I produserer ikke kroppen selv nok insulin og må derfor få tilført dette for å få stabilisert blodsukkeret.

så jo glukoseintoleranse har sammenheng med hvordan insulinet fungerer i kroppen.

Spurte også legen jeg går til nå om det at jeg hadde nedsatt glukosetoleranse når jeg var liten har sammenheng med insulinresistensen jeg nå har fått og det sa hun ja til.

ser greit ut kostholdet, men ville kuttet ut bananen fordi banan har veldig høy GI.

lykke til!

__________________
Dolphin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Ketogen Kost Svar med sitat