*tørker tårene med tanke på at mitt vakre lille barn skal i møte med det stor slemme skolesystemet*
Så, når jeg har kommet forbi det emosjonelle:
Margaret Olin,- det er hun som laget "kroppen min" ikke sant? Hun er kjempeflink! 
Når det gjelder skolereformen, så er det tidlig å begynne på skolen når de er så små... (poden min vil være 5 år siden han ikke har bursdag før i desember...)
Men jeg stoler jo også på at de til en viss grad har en viss peiling på hva de driver med og slapper av med kunskapen om at det er mest lek... en slags førskole første året. 
Jeg har vært i Frankrike og sett der... der begynner de med en blanding av skole og bhg. når de er 4 år, og lærerne er råstrenge.. de må lære seg å sitte skikkelig og dersom de ikke gjør det, så sparker de til stolen eller smeller linjalen i bordet så de skvetter opp og sitter riktig... de skal disiplineres... (Jeg var dypt sjokkert når jeg var der... )
Noe av det som bekymrer meg mest i skolesystemet i dag er det hun skriver til slutt om at der ikke er rom for å legge opp en individuell plan dersom barnet kjeder seg fordi de kan mer, for de vil ikke skape et skille... men det ER et skille allerede,- og en kan ikke likebehandle alle i alle situasjoner... Når det gjelder velferdsordninger, så er det Ok med universelle ordninger, og det er ok, at skolen skal være en universiell ordning også... men ikke inne i systemet... DER KAN DE IKKE LIKEBEHANDLE!! like lite som en kan oppdra barna sine helt likt,- det ville være blodig urettferdig! Og en lager faktisk like mye skille (les: tapere) når en heller sender de "treige barna" til PPT... Da holder de alle på samme nivå, og prøver å hente inn igjen de svake ved å sende dem til ppt (og de får et annerledeshetsstempel på seg som de tar opp i seg.... de skaper seg jo en identitet i den alderen..)