Vis enkelt innlegg
Gammel 05-12-04, 12:37   #9
Marianne
Livsdesigner

Marianne sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Østlandet
Marianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Zoë

Jeg er lærer, og må dessverre informere om at det ikke lenger er slik at det skal være like mye lek som skole for seksåringene....

Clemet (som de aller fleste lærere er på) innfører i disse dager en ny læreplan, hvor en av forandringene er at 1.klasse skal være veldig mye mer skole enn b.hage.

Jeg har også tenkt endel over dette med b.hage i det siste. jeg har en gutt som akkurat har blitt 2 år. jeg er hjemme med ham en dag i uka, og de andre dagene er han hos en superfling, omsorgsfull og snill dagmamma. Der er han sammen med en jevnaldrende jente og familiens snille barn på 6 og 11.
Jeg priser meg lykkelig over denne dagmammaen, for min gutt er en forsiktig liten krabat, og barnahage ville ikke vært bra for han når han er så liten. Jeg er personlig litt lei av all opphausingen av b.hagens fortreffelighet - at det nesten er et overgrep å ikke la barn ta del i den sosialsiserings- og læringsprosessen som foregår der fra de er ett år gamle.
Alle ser på som en selvfølge at vi skal søke b.hage plass fra høsten av - for "alle" begynner i b.hage senest når de er tre...
Men jeg mener at barn har så mange år i institusjon (b.hage, skole,SFO) foran seg at jeg skjønner ikke hvorfor det haster slik.
For vår del er det dessverre slik at dagmamma-venninnen hans skal begynne i b.hage fra høsten av - og jeg vil jo ikke ha han alene hos dagmamma.
Og kanskje er det sånn at han vil bli mindre forsiktig av å gå i b.hage -at det vil være bra for han? Eller vil det være å ta lite hensyn til hans behov, og kanskje kaste han på dypt vann i et tøffere miljø en hva som godt er?
Vel - dette tenker jeg mye på om dagen....

Skal klikke meg inn og lese den artikkelen!

Jeg tror du skal følge magefølelsen din! Jeg har i hvert fall ikke tro på herding ved å sette barn i barnehage. Men jeg tror nødvendigvis heller ikke at han vil ha vondt av å gå i enhver barnehage. Finn ut mest mulig hva dere har av muligheter, oppsøk aktuelle barnehager, dagmammaer, og snakk med dem, føl litt på stemningen der og magefølelsen deres. Finnes det f.eks. Steinerbarnehage der dere bor? Montessori? Evt. kan du/dere søke litt mindre stilling på jobben selv. Kanskje en kombinasjon av barnehage/dagmamma/hjemmeværende foreldre er løsningen for ditt barn?
Jeg skjønner godt at du er i tenkeboksen, Zoë - barna er det viktigste vi har.
Med en så reflektert og forståelsesfull mamma er jeg sikker på at gutten din vil få det bra uansett!

I expand my life to include the possibilities of miracles!
Marianne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg m/egne tilpasninger Svar med sitat