Vis enkelt innlegg
Gammel 21-07-07, 11:22   #24
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Ufrivillig ketolyse og ketosepause ...

Opprinnelig lagt inn av Torkil, her.

Hei
Jeg kan ikke dy meg. Det finnes ikke virus på balansenerven!!! OK kanskje en meget sjelden gang.
Men Benign Paroxysmal Posisjonell Vertigo (BPPV) er svært vanlig og kan helbredes med "gymnastiske øvelser" hos en lege som kan dette.

BPPV skyldes at en krystall (noen celler ) løsner i ørets likevektsorgan. Det irriterer organet og medfører voldsom svimmelhet, kvalme og evt oppkast - men kun ved bevegelse. Ligger man HELT stille er svimmelheten borte, men prøv å bevege hodet da er "helvete løs".

Jeg ser ofte BPPV i perioder med mye varme og lurer på om væskemangel kan trigge løsning av krystaller i balanseorganet (dette er en helt uvitenskaplig observasjon).

Det finnes kliniske tester (undersøkelser) som kan vise om akutt svimmelhet skyldes BPPV.

Flere leger burde kjenne denne godartede lidelse, som er svært ubehagelig for pasienten. Når man på 5 minutter helbreder pasienten, ved å manipulere krystallen til en plass i balanseorganet der den ikke generer, føler man virkelig at man er Lege!

Vennlig Hilsen
Torkil
Lege

De øvelsene du forteller om leste jeg i et DET BESTE for maaange år siden, så det er jo merkelig at de ikke blir brukt hyppigere enn det det gjøres fremfor å først bruke mye tid og penger på full klinisk undersøkelse. Kan nok tenke meg at grunnen min var både dehydrering og stress, Praha er ikke nådig der nei

Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat