Sv: Må jeg ta kosttilskudd?
Opprinnelig lagt inn av Sondre, her.
Alle bør ta kosttilskudd, aller viktigst er det for mennesker som begynner å komme i en alder hvor kroppen begynner å bli dårligere og reduserer naturlig produksjon av ting. Det er ikke lett å ha full kontroll over hva man trenger da det er mye forskning som sier det ene og det andre. Man må ta utgangspunktet i hvem kan kan stole på, og så prøve seg frem. Men som sagt, du vil kanskje ikke merke noen effekt før det har gått flere år. Du vil kanskje aldri vite om du lever 4 år ekstra bare pga. kosttilskuddet, eller om du er sprekere i eldre alder pga. det samme.
Jeg tok tidligere store doser med kosttilskudd. Men det har jeg sluttet med etter at jeg var hos legen. Han ville nemlig vite HVORFOR jeg tok slike kosttilskudd. Jeg sa som sant var at det var for å være sikker på at jeg får i meg alle viktige vitaminer, mineraler og antioksidanter. Han spurte hvorfor dette var så viktig for meg. Og da svarte jeg at det er jo for å holde meg friskest mulig. Da sa han at det ikke er noen opplagt sammenheng mellom å ta kosttilskudd og det å være frisk. I en del tilfeller er det direkte skadelig å ta tilskudd fordi man kan få overopphopning i kroppen. Fastlegen min mente derfor at jeg basert på variert kosthold ville ha et bedre utgangspunkt i forhold til å være frisk og rask. Men at tilskudd naturligvis var berettiget i de tilfeller hvor det ble påvist mangler. B og C vitamin så vi helt bort fra i vår samtale, da disse er ok.
Jeg fikk en karamell å suge på der. For jeg var slett ikke enig sånn umiddelbart. Men etter hvert sank det inn. Vi som er på lavkarbo argumenterer jo ofte for vår "steinalderdiett" med at det er dette som er naturlig for mennesket. Basert på biologisk tilpassning over millioner av år. Under denne fasen var det ingen av våre forfedre som knasket kosttilskudd. Så det er på ingen måte noen selvfølge at dette vil medføre noen fordel.
I denne konteksten synes jeg det er drøyt å hevde at alle bør ta kosttilskudd. Et slikt utsagn er etter min mening alt for lite nyansert. Jeg velger å høre på legen min. Som tar prøver og sjekker hvordan tingenes tilstand virkelig er hos meg. Så forholder vi oss til virkeligheten. Det er min strategi på området. Men andre må naturligvis gjøre det på sin måte. Men husk at markedskreftene gjerne kan appellere til vår frykt for å få oss til å kjøpe en forsikringspille. Uansett om denne frykten er reel eller ei. Men er det riktig å la seg styre av følelsene fremfor fornuften? 

|