Sv: Må jeg ta kosttilskudd?
Opprinnelig lagt inn av Thorwald, her.
Jeg synes faktisk dette forslaget var meget bra. Tran og omega-3 er jo en ting som nær sagt alle er enige i at er bra som et supplement til ellers god kost. Så jeg forstår ikke helt hvorfor dette skulle være noe å være lei seg for? Hadde du håpet at virkeligheten var en annen, og at man kunne ta en pille for evig liv? 
Hvorfor ikke det da?
Ja, det er jo enda godt. Men dersom legen din var klar over at du tok store doser vitaminer og mineraler så kunne han jo kanskje tatt andre tester også. For å evt. sjekke om du fikk for mye av noe?
Det høres lurt ut.
Så du stoler med andre ord ikke på vitenskapen, og dermed legestanden? Du stoler mer på deg selv og dine erfaringer fordi du FØLER deg bedre? Fint det. Noen mennesker føler seg bedre ved å ta masse vitaminer og mineraler fordi de er redde for å ikke få nok. Å ikke leve lenge. Å ikke leve. Å ikke ha det bra. Miste kontrollen på sitt eget liv. Jeg har vært i en slik situasjon, og løsningen for meg var å ta en masse vitaminer og mineraler. Jeg skylte de ned med ginseng. Men det var meg. Det gjelder jo naturligvis ikke deg, eller kan det være en forsvarsmekanisme for din del også?
Du, jeg begynte som sagt med kosttilskudd for lenge siden. Når angsten kom. Men jeg var jo ikke klar over at det var det det var, før i ettertid. Men pillene hjalp på angsten. Men det var ikke pga. virkestoffene i pillene. Det var vissheten om at jeg hadde en løsning, at jeg kunne gjenvinne kontrollen, så det var forsvarsmekanismen, og troen på denne, som var det aktive virkestoffet. Men dette virkestoffet kunne like gjerne vært å stole på legestanden. Stole på min egen genetiske ballast. Eller stole på at symptomene mine kunne behandles på andre måter enn gjennom irrasjonelle handlinger. For eksempel hos psykolog.
Jeg skjønte ikke at det var angsten som drev meg til å ta tilskudd mens det pågikk. For det var ikke bevisste tankeprosesser. Men i ettertid er det lett å skjønne at mine argumenter for tilskudd var tuftet på irrasjonell grunn. Og at dette var å anse som en forsvarsmekanisme mot det liv jeg levde. Men det er jo engang slik at det er lettere å ta en pille, fremfor å endre på livsstilen. Det jeg burde gjort var å høre på angsten når den kom. Anse den som en varsellampe i bilen. Lyser oljelampa så vet man jo hva man har å gjøre. Man kan naturligvis sette et klistremerke over slik at man ikke ser det, ta en toy, og kjøre videre mens man sier til seg selv at man har det så bra. Men det er en utrolig kortsiktig løsning. Og resultatet er opplagt for oss alle.
Så en liten historie:
Jeg har en kompis som i mange år har gått rund og fortalt hvor bra han har det. Han har brukt nesten alle sparepengene sine på kosttilskudd. Han sier det er utrolig viktig å ta vare på kroppen sin. På helsa. For da føler man seg så uendelig bra. Dette sier han, samtidig som han røyker som en damp. Han har aldri trimmet. Han går aldri lenger enn ut til bilen. Han legger seg med en gang han kommer hjem fra jobb fordi han er så sliten. Men du verden så bra han har det. Slik har det vært i mange år. Men nå i sommer tok dette en drastisk vending. Han bla altså tvangsinnlagt på sykehuset grunnet store vrangforestillinger. Jeg tør si dette. For det samme skjedde med meg høsten 2004. Så for å endelig svare på spørsmålet ditt (ja, det tok tid):
Jeg skal begynne med vitaminpiller den dagen det er et reelt behov for det. Avdekket av legestanden, altså som et virkelighetsorientert mottiltak mot en faktisk, reel og udiskutabel trussel. IKKE før. Da går jeg heller til en psykolog for å få en kvalifisert second opinion på tankemønsteret mitt. Og det anbefaler jeg alle andre å gjøre også. Det er en mye bedre forsikring for fremtiden fremfor å innta piller som man ikke trenger bare for å tilfredsstille trangen til å døyve blinkene fra en eller annen varsellampe.
Helt enig! Og den mentale hygienen er MINST like viktig som symptomfries trang til forsikringspiller. For hva er vitsen med å leve lenge dersom man går rund med en kaktus mellom ørene!!!
Ha en fin dag alle sammen!
Hei igjen Thorwald og takk for et flott svar! Jeg skal prøve å svare på noen av tingene du nevner. Begynner å bli en interessant diskusjon nå 
Her følger en del usammenhengende tanker jeg har rundt dette emnet så prøv å følg med hvis det er interessant. Jeg prøver å numrere litt slik at vi lettere kan følge tråden videre. La oss legge den andre tråden død og forsette her.
1. Kameraten din som røykte burde eller sluttet å røyke og bruke pengene han sparte på det, til kosttilskudd. Det er jo helt håpløst med slike individer som tror at man kan få noen særlig nytte av kosttilskudd når man ikke engang er villig til å slutte å røyke.
Røyking har mange negative effekter, ikke minst så hemmer det opptak av blant annet C-Vitamin og hvor heldig er det? Stump røyken er det aller første man må gjøre om man ønsker å leve en sunnere stil.
2. Som du nevner i den andre tråden, så har du helt rett i at naturlige kilder for mineraler, vitaminer og andre stoffer er den beste og viktigste kilden. Kroppen er ikke like flink til å oppta stoffene var piller.
3. Angående redusert opptak av stoffer når man blir eldre, så vil man kunne overdosere for å kompansere for dette reduserte opptaket. Kroppen klarer ikke å ta opp all næringen, men jo mer spagetti du hiver på veggen, jo mer klarer å henge igjen.
4. Grunnen til at jeg syntes det var tragisk forslag fra legen min er at jeg allerede tar mer enn nok av kosttilskudd, som jeg også sa til han. Men han sa jeg burde slutte med det og heller klare meg med tran. Det er klart det er et fornuftig forslag, men jeg prøvde å illustrere hvor dårlig kunnskapen på dette området er hos mange leger.
5. Nyere vitenskap tar tid til å bli godkjent og akseptert og enda lengre tid for å bli implementert hos allmennpraktiserende leger. Jeg ønsker å være i forkant av utviklingen, det koster nok litt (ikke bare penger) å være det hele tiden men jeg vil heller det fremfor å være i etterkant.
6. Jeg skulle veldig gjerne tatt mye mer tester enn det legen vil ta av meg. Har hørt nok av problemene fra min mor når det gjelder å få legen til å åpne opp øynene. Min mor har selv måtte gjøre undersøkelser på nettet, og selv skrive ut og gi legen sin informasjon om hennes tilstand. Selv da blir hun ikke diagnosert, fordi kunnskapen til legen er utdatert og lite samarbeidsvillig.
7. Vi kan i dag ta tester av genene våre for å se om vi er utsatt for enkelte sykdommer, o.l.. Jeg har ikke fått gjennomført dette selv men ønsker å få gjennomført noe slikt så snart som mulig. Det er mange som ser negativt på slik informasjon, men hvis jeg skal dø om 1 eller 10 år, så vil jeg heller vite det enn å leve et normalt liv. Hvis jeg har en økt risiko for noe, ønsker jeg å redusere risikoen med å leve riktig i henhold til den mest oppdatert kunnskapen som er tilgjengelig.
8. Kosttilskudd er ikke noe mirakelkur. Jeg tror ikke kosttilskudd er det som gjør at jeg føler meg så bra som jeg gjør, men kosttilskudd er med å hjelper meg å holde formen og holde målet mitt. Trening, diett, m.m. har større påvirkning, men kosttilskudd blir et viktig element når alt skal harmonisere sammen. De fleste toppiddrettsutøverene tar gode doser kosttilskudd, men jeg sier ikke at man skal ta det av den grunn.
9. Jeg tar kosttilskudd på bakgrunn av medisinsk forskning, ikke fordi jeg tror det vil gi meg evig liv på en pille.
Du spør om jeg ikke stoler på vitenskapen, det gjør jeg. Som forklart over, så er ikke en lege synonymt med vitenskap og oppdatert kunnskap. Dem som lever livet sitt kun etter råd fra legen har seg selv å takke når problemene kommer. Leger vet mye mer enn meg om kropp og helse, forstå mer rett når jeg sier det jeg gjør.
10. Angstproblemer er ikke til å spøke med og håper alt går bedre nå. Jeg har ikke noen tvangsforestillinger eller angst i forhold til dette med kosthold. Er heller ikke fullstendig fanatisk når det gjelder disse tingene.
Til slutt vil jeg også nevne at de offentlige anbefalte nivåer av så mye forskjellig ikke alltid er det som er optimalt for alle. Jeg stoler mest på ernæringseksperter og leger som er mer åpne for alternative metoder for vedlikehold av kroppen. Jeg gjør det jeg gjør for å holde meg frisk og i best mulig form. Legen min har lite nyttige tips i henhold til dette.
Håper noe av det jeg sier er fornuftig så snakkes vi senere 
|