Vis enkelt innlegg
Gammel 23-07-07, 23:52   #18
Thorwald
Medlem

Thorwald sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Alder: 55
Thorwald er en juvelThorwald er en juvelThorwald er en juvel

Sv: Må jeg ta kosttilskudd?

Opprinnelig lagt inn av Sondre, her.

Hei igjen Thorwald og takk for et flott svar! Jeg skal prøve å svare på noen av tingene du nevner. Begynner å bli en interessant diskusjon nå

Takk for det. Og jeg er helt enig i at dette er en interessant diskusjon.

La oss legge den andre tråden død og forsette her.

Greit.

Stump røyken er det aller første man må gjøre om man ønsker å leve en sunnere stil.

Uten tvil.

3. Angående redusert opptak av stoffer når man blir eldre, så vil man kunne overdosere for å kompansere for dette reduserte opptaket. Kroppen klarer ikke å ta opp all næringen, men jo mer spagetti du hiver på veggen, jo mer klarer å henge igjen.

Dette er sikkert riktig. Og er sikkert også en fin strategi i de tilfeller hvor kroppen ikke virker. Men det er ikke det jeg vil til livs. Det jeg vil til livs er denne ukritiske bruken av vitaminer og mineraler. Så for meg må folk gjerne bruke dette, men vær kritisk. La det fylle et reelt behov som er målbart. For dette KAN være DIN forsvarsmekanisme for følelser som ulmer. Men for all del, det trenger jo langt fra være det.

4. Grunnen til at jeg syntes det var tragisk forslag fra legen min er at jeg allerede tar mer enn nok av kosttilskudd, som jeg også sa til han. Men han sa jeg burde slutte med det og heller klare meg med tran. Det er klart det er et fornuftig forslag, men jeg prøvde å illustrere hvor dårlig kunnskapen på dette området er hos mange leger.

Ja, det er sikkert mye riktig i at kunnskapen er mangelfull hos enkelte leger. Det som imidlertid er min erfaring når jeg henvender meg til min allmennpraktiserende fastlege er at jeg blir henvist til spesialist i de tilfeller hvor legen ikke selv har tilstrekkelig kompetanse. Min lege er helt åpen på at han ikke vet eller kan nok om enkeltemner. Når jeg da ber om henvisning eller at han undersøker dette med spesialist før neste konsultasjon, så får jeg alltid tilbakemelding fra det rådende ekspertpanel i Norge. Jeg synes dette fungerer kjempebra. Og for meg gjør det ingenting om legen ikke kan nok om et tema der og da.

5. Nyere vitenskap tar tid til å bli godkjent og akseptert og enda lengre tid for å bli implementert hos allmennpraktiserende leger. Jeg ønsker å være i forkant av utviklingen, det koster nok litt (ikke bare penger) å være det hele tiden men jeg vil heller det fremfor å være i etterkant.

Dette kjenner jeg veldig godt igjen fra meg selv. Slik tenkte jeg også. Det ble for meg viktigere å være innovativ å ligge i forkant, fremfor å være rasjonell. Jeg var villig til å ta en høyere risiko for å oppnå et langt og godt liv fremfor andre mennesker. Årsaken til at jeg var ukritisk til denne økte risikoen var fordi det var så viktig for meg å berolige meg selv. Men det var min angst som drev meg til det. Det har jeg forstått i ettertid. Men jeg forsto det ikke.

Når friske mennesker tar tilskudd bør det etter min mening skje basert på en kost/nytte vurdering. Men i mitt tilfelle ante jeg ikke kostnaden på min bruk (annet enn økonomisk da), og heller ikke nytten. Det eneste var at jeg FØLTE at det var verdt prisen. Og jeg trodde det var bra.

6. Jeg skulle veldig gjerne tatt mye mer tester enn det legen vil ta av meg. Har hørt nok av problemene fra min mor når det gjelder å få legen til å åpne opp øynene. Min mor har selv måtte gjøre undersøkelser på nettet, og selv skrive ut og gi legen sin informasjon om hennes tilstand. Selv da blir hun ikke diagnosert, fordi kunnskapen til legen er utdatert og lite samarbeidsvillig.

Noen leger er flinkere enn andre. Og også flinke leger har sine dårlige dager. Det finnes sikkert mange eksempler på pasienter som sliter med å fortelle legen hvilken diagnose de har. Ofte er jo det et symptom i seg selv. Det kan umulig være lett å være lege, med så mange forskjellige mennesker. Igjen, jeg kan kun referere til min egen omgang med leger og psykologer. Når jeg kommer inn på et slikt kontor så lar jeg dem lede samtalen. Da er det de som er på jobb og ikke jeg. Jeg innbiller meg at dette gjør det hele veldig enkelt for legen. I de tilfeller hvor jeg er uenig med legens konklusjon så fremlegger jeg mitt syn. Jeg fokuserer på at dette er nødvendig arbeide for at jeg skal komme til mål. Så får vi heller være litt uenige, og undersøke litt frem til neste time. Jeg synes ikke jeg skal forvente noe mer. Og på den måten kommer JEG til mål. Og i mange tilfeller har legen min hatt rett, og jeg tok feil. Men det er jo han som er lege, ikke jeg.

7. Vi kan i dag ta tester av genene våre for å se om vi er utsatt for enkelte sykdommer, o.l.. Jeg har ikke fått gjennomført dette selv men ønsker å få gjennomført noe slikt så snart som mulig. Det er mange som ser negativt på slik informasjon, men hvis jeg skal dø om 1 eller 10 år, så vil jeg heller vite det enn å leve et normalt liv. Hvis jeg har en økt risiko for noe, ønsker jeg å redusere risikoen med å leve riktig i henhold til den mest oppdatert kunnskapen som er tilgjengelig.

Jo da, jeg har lest om dette. At man kan få skreddersydde vitaminpiller basert på en genetisk tolkning. Er jo i grunnen artig, selv om jeg ikke vil ha en pille men heller verdiene for sammensetning av vitaminer og mineraler optimalisert for meg. Så kan jeg legge det inn i mat på data og komponere dags/ukes/mnd. menyer. Det hadde vært noe det!

8. Kosttilskudd er ikke noe mirakelkur. Jeg tror ikke kosttilskudd er det som gjør at jeg føler meg så bra som jeg gjør, men kosttilskudd er med å hjelper meg å holde formen og holde målet mitt. Trening, diett, m.m. har større påvirkning, men kosttilskudd blir et viktig element når alt skal harmonisere sammen. De fleste toppiddrettsutøverene tar gode doser kosttilskudd, men jeg sier ikke at man skal ta det av den grunn.

Her nevner du at kosttilskuddet er et viktig element når alt skal harmonisere sammen. Jeg minner atter en gang om at kosttilskuddene like gjerne kan lage disharmoni i kroppen din. Ikke slik at du nødvendigvis tar skade av det, men like vel.

9. Jeg tar kosttilskudd på bakgrunn av medisinsk forskning, ikke fordi jeg tror det vil gi meg evig liv på en pille.

Du spør om jeg ikke stoler på vitenskapen, det gjør jeg. Som forklart over, så er ikke en lege synonymt med vitenskap og oppdatert kunnskap. Dem som lever livet sitt kun etter råd fra legen har seg selv å takke når problemene kommer. Leger vet mye mer enn meg om kropp og helse, forstå mer rett når jeg sier det jeg gjør.

Helt greit at du tar kosttilskudd. Men du vet like godt som meg at medisinsk forskning konkluderer med forskjellige resultater i de forskjellige undersøkelsene. Det er mao. uenighet blant forskerne, og sikkert blant leger også. Videre er forskningen av en slik karakter at den gjennom de forskjellige studiene fremsetter en hypotese, med påfølgende testing av denne hypotesen. Det som derfor kan være lurt, er å se på hva som er konsensus blant forskerne på området, før man konkluderer.

10. Angstproblemer er ikke til å spøke med og håper alt går bedre nå. Jeg har ikke noen tvangsforestillinger eller angst i forhold til dette med kosthold. Er heller ikke fullstendig fanatisk når det gjelder disse tingene.

Til slutt vil jeg også nevne at de offentlige anbefalte nivåer av så mye forskjellig ikke alltid er det som er optimalt for alle. Jeg stoler mest på ernæringseksperter og leger som er mer åpne for alternative metoder for vedlikehold av kroppen. Jeg gjør det jeg gjør for å holde meg frisk og i best mulig form. Legen min har lite nyttige tips i henhold til dette.

Jotakk, angsten min er der den skal være. Og jeg har lært å høre på den nå. Faktisk en fin funksjon så jeg ikke skal gå for langt ut mot stupet. Flott å høre at du ikke er fanatisk. For du høres ut som en som går noen skritt lenger enn de fleste. Som regel kan det være helt supert, men ikke alltid.

Hvordan kan en som er oppriktig interessert i å forvalte sin kropp og helse være villig til å ta en slik unødig risiko med alternative metoder, når det ikke er noen garantier om minstelønn?

Ha en fin dag!

Thorwald er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Optimal ernæring Svar med sitat