Vis enkelt innlegg
Gammel 27-07-07, 10:23   #82
themonk
Medlem

themonk sin avatar

Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 43
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Tror du det finnes engler?

For de som støtter seg til faktakunnskap så blir tro snakk om tanker og ideologier. For resten av oss ligger det på et annet plan, som gjør det vanskelig å beskrive og sette i system. Da blir det meningsløst å skulle diskutere. Særlig når de eksisterende begrepene gir feil assosiasjoner. (ref. "engler")

Jeg tror veldig mange av de som har vitenskapen som "religion" mister det store perspektivet. Vitenskapen er et system for å beskrive og forstå vår opplevde virkelighet. Virkeligheten for oss er definert av sanseinntrykkene våre og dermed sterkt begrenset. Vitenskap er uansett et godt middel for å hevde seg selv, og bevise sin overlegenhet ved å påpeke andres feil. Det er her splittelsen oppstår. Utover dette er det ingen grunn til at vitenskap og "tro" ikke skal kunne leve side om side. Einstein var for eksempel en dypt religiøs mann, og samtidig veldig ydmyk. Jeg tviler på at han ville ha hetset Märtha sånn som de gjorde i VG.