Sv: Tror du det finnes engler?
Opprinnelig lagt inn av Hyper, her.
Må man alltid forsvare det man tror på?..
Eller ha en grunn som tilfredsstiller andre?...
Sondre får svare for seg selv. Men jeg tillater meg til å svare ut i fra mitt ståsted.
Om man alltid må forsvare det man tror på. Hmm. Nei, i grunn ikke. Men det må jo være rimelig å anta at troen er tuftet på ett eller annet grunnlag. Dersom vi gjør en slik forutsetning, så kunne det jo vært spennende å høre hva som er grunnlaget for en slik tro? Kanskje det til og med er noe å hente for de av oss som ikke finner noen grunn til å tro på slikt. Alternativet er jo at man har en tro som bare er der, som det ikke finnes noen grunn til at skal være der. Og i slike tilfeller kan det hende at denne troen er en redningsplanke for de underliggende følelser, som ikke nødvendigvis trenger å være reel. Og i slike tilfeller kan det være bedre hjelp å få andre steder, slik som hos en psykolog eksempelvis.
Man trenger ikke å ha en grunn til å tro, som tilfredstiller andre. Det viktigste er at årsaken tilfredstiller den som er troende. Og dersom troen er tilfredstillende, fyller troen ett behov, og da er det viktig å være klar over hvilket behov troen fyller. Finne ut om dette behovet kan tilfredstilles på en bedre måte. Kanskje med andre litt mer virkelighetsorienterte virkemidler. Alt dette er mulig, dersom man søker svaret på hvorfor man tror. Men som vi har vært inne på tidligere i denne tråden, så handler det om respekt. Så jeg respekterer andres syn på ting, selv om jeg er kritisk i mange sammenhenger. Men jeg prøver å være like kritisk til meg selv, og jeg har så stor respekt for meg selv også, at jeg synes det er riktig å være kritisk. Som dere vet har jeg havnet hardt i grøfta tidligere, og for å rette opp etter denne smellen har jeg vært nødt til å være kritisk til mine tanker og handlinger. Jeg har rett og slett luket litt i blomsterbedet mellom ørene. Slik at de vakreste blomstene universet har å by på skal få lov til å vokse frem der. For å få til dette må jeg luke med min kritiske sans. Jeg må vanne med sannheten selv. Og jeg må gjødsle med den uforbeholdne kjærligheten. Så dette er livets lowcarb så det holder. I de tilfeller hvor min vekst stagnerer skal jeg oppsøke legen og drøfte dette med han, hvor jeg ikke utelukker at løsningen kan være en henvisning til psykolog. Hovedpoenget er at jeg ønsker å forholde meg til virkeligheten, og at mitt liv skal bygges på solide grunnstener som man faktisk kan måle, sjekke og verifisere at er der. Hvis ikke blir mitt liv kanskje som en i "keiserens nye klær", for de av dere som husker det eventyret.
Menneskeheten søker forklaring på alle mulige ting. Og i de tilfeller hvor man ikke har noen forklaring, så er det alltid en eller annen med god fantasi som kommer opp med en forklaring. Slik har det vært i uminnelige tider. Lyn og torden, hvem lager det? Jeg bare spør. Alle kulturer har overtro. Min påstand er at masse henger igjen fremdeles. Og det er greit. Men søker man det gode, sannheten og kjærligheten. Så let i ditt hjerte, i roten av din tro. For det er ikke gull alt som glitrer! 
Ha en fin dag! 

|