Vis enkelt innlegg
Gammel 04-08-07, 18:07   #13
themonk
Medlem

themonk sin avatar

Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 43
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Tilskudd av omega 3

Opprinnelig lagt inn av lokkebiff, her.

På helsekosten anbefaler de EFA omega (3-6-9) og jeg hører på dem, for de sitter jo med endel kunnskaper, eller.....????

Nææi, det har ikke jeg vært borti. Det er sjelden helsekosten stiller med noe ordentlig kompetanse på området. Men det er jo alltid noen som har mye kunnskap. Det varierer fryktelig.

Poenget er at man ikke kan gi noen fasit for mengdeforhold i omega-tilskudd, men for 90% av befolkningen vil det beste være å ta "rent" omega 3, fordi kostholdet ellers inneholder for mye omega 6. Omega 6 er bidragsyter til inflammasjon og hjertesykdommer. Det er ekstremt sjelden med mangel på omega 6 her til lands. Behovet dekkes lett av litt nøtter, planteoljer, avocado, kylling eller kornprodukter (og sikkert mye annet). Omega 3 er det derimot ofte sparsomt med, hvis ikke man spiser mye fet fisk.