Sv: Tilskudd av omega 3
Opprinnelig lagt inn av Nille, her.
Du sitter ikke med fasiten du heller vet du. Kan vi ikke heller være litt ydmyke og innse at vi ikke har hele sannheten noen av oss. At forskjellige ting funker for forskjellige folk.
Hvis du leser tidligere innlegg har jeg påpekt at "det finnes ingen fasit" og at "egen erfaring er det viktigste". I tillegg bør det ha kommet fram at det er veldig avhengig av den enkeltes kosthold hva som er hensiktsmessig å få i seg igjennom tilskudd. Jeg har aldri antydet at det ikke er riktig for akkurat deg å ta omega 3-6-9, men heller at man ikke bør ta for god fisk at omega 3-6-9 er "bedre" enn omega 3. Det er ikke nødvendig å forsvare ditt eget valg, da det er en selvfølge at hver enkelt gjennom erfaringer kjenner sine egne behov best.
Det er allikevel ikke å komme bort ifra at konsensus blant lipidforskere sier at den vestlige verden på generell basis inntar for mye omega-6 i forhold til omega-3 og at dette har en rekke ugunstige virkninger på helsa. Lavkarbodietter utelukker dessverre ikke overvekt av omega-6 i forhold til omega-3, og ved å analysere eget kosthold bør det være lett å se hva slags tilskudd av essensielle fettsyrer man bør ta. I et flertall av tilfellene vil tilskudd av omega-6 være unødvendig, eller i verste fall ugunstig for helsa. Derfor syns jeg ikke det er hensiktsmessig å anbefale omega 3-6-9 fremfor omega 3 uten en spesiell begrunnelse.
Sarkastiske bemerkninger som går på kjønn er strengt tatt unødvendig i denne sammenhengen.