Opprinnelig lagt inn av BiB, her.
Skal gjøre et forsøk
Flott. Og takk for svar. Jeg har lest gjennom meldingene og ser at det begynner å utkrystallisere seg. Men jeg sitter fremdeles med det inntrykket at dette hovedsakelig dekkes under psykologien. Jeg ser ikke hvor dette blir parapsykologi. Så der er jeg nå. Men jeg håper jo at jeg endrer oppfatning, og at jeg ikke stagnerer helt.
Jeg kommenterer litt nedover, så får du et innblikk i hva/hvordan jeg tenker om dine tanker. Håper det er ok?
En hjelper/engel er en kraft jeg egentlig ikke forstår, men av og til erfarer på en slik måte at jeg ikke slår meg til ro med at det er tilfeldigheter.
Dette i hovedsak greit. Jeg har to spørsmål som avledes av dette. På hvilken måte erfares denne kraften (og hvordan kan du isolere den fra andre krefter)? Og hvorfor kan du ikke slå deg til ro med at det er tilfeldig?
Jeg tror det er uttrykk for energier som ikke inngår i pensum på noen skole og som det har vært tabubelagt å snakke om for mange, så vi mangler tildels språk om fenomenet. Også jeg sliter med det.
I metaforisk forstand er dette ok. Men dersom du mener dette i en konkret kontekst blir jeg litt mer skeptisk. For det første fordi det ikke er påvist eller målt noen energi forbundet med engler/hjelpere men også fordi energi(er) ikke ville forklart fenomenene (dersom de eksisterte).
Dette betyr på ingen måte at jeg avfeier dette som vrøvl, men kun at jeg er svært skeptisk.
Jeg kaller kraften for "alt som er", et uttrykk på liv og skaperkraft.
Dette er "GUD" for mange, og jeg tror jeg forstår hva du mener med det.
Jeg værer både positive, kreative og destruktive krefter rundt meg, det gjør vel de fleste av oss. Det er ikke alle de jeg vil kalle for "ikke-menneskelige" ("overnaturlige" eller uforklarlige), heller få . Det jeg kaller for engler er den kraften/hjelpen jeg noen ganger kjenner når jeg virkelig trenger det, men slett ikke alltid. Hvorfor det er slik vet jeg ikke, men som jeg skrev i et anna innlegg: Jeg avskriver ikke darlingen selv om han ikke alltid er der for meg når jeg ønsker det og har behov for det.
Jeg opplever resultatet av handlingene til mennesker, dyr og øvrig omgivelse. Jeg opplever storm, uvær, vennskap, kjærlighet, misunnelse, grådighet og redsel. Alle disse kreftene er naturlige. Og jeg opplever ikke noe annet. Med mindre jeg vil endre min fokus. Og oppsøke den slags. Og gjør jeg det, så får jeg naturligvis lønn for strevet. Da kan jeg se spøkelser på høylys dag. Men for meg er det opplagt at det er min egen skjøre psyke som spiller meg et puss.
Jeg tror englene/hjelperene kan "konkretisere" seg, enten ved at de tar en skikkelse, eller "låner" en annen sin og jobber gjennom dem, uten at "verten" med det blir en engel. Jeg har hørt spennende fortellinger om dette som langt overgår min erfaring fra en dame jeg stoler på ikke dikter dette opp for å gjøre seg interessant:
Tror du nødvendigvis at hun trenger å være bevisst omstendighetene omkring historien? Kanskje hun liker å tro at det var slik. Men at hun innerst inne vet at det var bløff. Så fortrenges hele saken etter hvert som tiden går, også fremstår røverhistorien som sann? Jeg er i alle fall sånn. Har tatt meg selv i å lyge for meg selv flere ganger. Men det er kanskje bare meg?
Det er mange, mange år siden hun opplevde å bli forfulgt på gaten i en by i Europa av en som senere ble dømt for mange voldtekter og drap. Ut av intet, bokstavelig talt, materialiserte det seg en mann som tok henne under armen og sa: "La meg følge Dem hjem" (fritt etter hukommelsen det sitatet, men det var nokså likt). Da hun var vel hjemme og trygg forsvant skikkelsen i løse lufta igjen.
Mennesker som "matrialiserer" seg og som siden forsvinner opp i røyk tror jeg mye mindre på enn observatører som havner på psykiatrisk. Så her er jeg ikke i tvil om hva jeg anser som mest sannsynlig. Selv om jeg naturligvis ikke avfeier det som sludder.
Det er mange som sier de kan se min hjelper, alle plasserer ham på samme sted og angir samme høyde. Hvorfor vet jeg ikke. Tok aura-foto forrige år (sikkert mange som fnyser av det, men det var spennende), og da var han avbildet dels ved siden av meg, dels "inni" meg, akkurat slik de andre hadde beskrevet. Ut fra det blir jo min hjelper en selvstendig karakter, adskilt med samtidig integrert i meg, men om han virker ut over mitt legeme.... Sannelig om jeg vet. Er ikke helt sikker på om jeg forstår hva du spør om.
Jeg spør om din visdom. Og i min søken er det ikke alltid like lett å formulere rett spørsmål...
Kanskje ett svar kan være at jeg ofte kan føle på meg at noen bestemt trenger at jeg tar kontakt? At jeg kan forsøke å overføre positiv energi til en som trenger det? (Flere forteller om mine varme hender og en opplevelse av elektrisitet selv om jeg ikke tar i dem- ps, mine mobiltelefoner har et kort liv, de lades tilsynelatende ofte ut i hendene mine, men er full-lada i det jeg legger dem på bordet igjen).
Strøm er lett å måle, så om du kan tappe et batteri så er det lett å få bekreftet. Varme hender kan også måles. Fest termometer og se hvor varme de er? At du kan overfør din energi over til noen annen forstår jeg ikke. Hvis ikke du mener at ditt positive humør smitter over på andre? Og alle mennesker kan av og til oppleve at en de tenker på ringer osv. Uten at det nødvendigvis er noe magisk med det.
Altså, jeg tror engler/hjelpere er mange uttrykk for den samme kraften.
Har ikke denne kraften et navn i psykologien også?
Jeg tror i tillegg vi kan jobbe mentalt og lage oss våre egne guider. I coachinga (har coach) har jeg identifisert viktige personer for meg som jeg har tillagt noen verdier og perspektiver/innfallsvinkler ut fra erfaring eller forestilling. Når jeg står i valgsituasjoner og føler jeg står fast kan jeg hente dem frem og prøve ut deres perspektiv på situasjonen for å få andre innspill, men hva jeg velger å gjøre blir mitt valg og mitt ansvar. Dette er noe helt annet enn engler/hjelpere.
Hvordan kan du så skråsikkert fastslå at dette er noe annet enn teknikken med å tro på engler/hjelpere?
Tror dette er det jeg svarer nå, kanskje det kommer mer, og spør gjerne mer!! Vet jo ikke om dette bidro til Enlightment i det hele tatt.
Jo, det gjorde det. Jeg måtte børste støv av mange nevroner for å komme i kontakt med mine egne meninger. Og det er alltid et bra utgangspunkt for en meningsutveksling. Så takk for åpenhjertig og godt svar, selv om jeg ikke verken forstår eller er enig i alt.