Vis enkelt innlegg
Gammel 05-08-07, 22:13   #30
Trolljenta
Seniormedlem
 
Trolljenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 2.146
Trolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt av

Sv: Tilskudd av omega 3

Opprinnelig lagt inn av themonk, her.

Det er allikevel ikke å komme bort ifra at konsensus blant lipidforskere sier at den vestlige verden på generell basis inntar for mye omega-6 i forhold til omega-3 og at dette har en rekke ugunstige virkninger på helsa. Lavkarbodietter utelukker dessverre ikke overvekt av omega-6 i forhold til omega-3, og ved å analysere eget kosthold bør det være lett å se hva slags tilskudd av essensielle fettsyrer man bør ta. I et flertall av tilfellene vil tilskudd av omega-6 være unødvendig, eller i verste fall ugunstig for helsa. Derfor syns jeg ikke det er hensiktsmessig å anbefale omega 3-6-9 fremfor omega 3 uten en spesiell begrunnelse.

Da får jeg være motvekten til dine synspunkter.

Udo Erasmus introduserte linfrøolje (som for de som ikke vet det inneholder mye omega 3.. 4 ganger så mye omega 3 som omega 6 hvis jeg husker riktig) i 1986. Ulempen ved å bare ta linfrøolje er at det kan føre til omega 6-mangel. Udo opplevde selv å få blant annet tørre øyner, arthritis-liknende smerter i fingrene (vet ikke hva det heter på norsk.. artrose?).
Derfor utviklet han oljeblandingen sin som har et forhold mellom omega 3 og omega 6 som er 2/1.

Var på foredrag med Udo Erasmus i Oslo i november, var utrolig interessant så jeg håper han kommer tilbake snart. Da var det en som stilte spørsmål om dette med om vi ikke bare kunne ta linfrøolje siden vi har så mye omega 6 i kostholdet. Det Udo svarte da var at problemet er ikke vi får for mye omega 6, men at vi inntar for mye ødelagt omega 6 og at det er en ubalanse mellom n3 og n6.

__________________
Min lavkarbo blogg
Trolljenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat