Tråd: Soyaprotein!
Vis enkelt innlegg
Gammel 07-08-07, 09:02   #8
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Alder: 68
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Soya protein!

Opprinnelig lagt inn av wander, her.

Det er forskjell på soyaprotein og proteinmel?

Og da jeg var på helsekosten i går så hadde de masse proteinpulver (med smak dog, så jeg kjøpte ikke uansett), men er dette det samme som soyaprotein? Kunne jeg kjøpt det om de hadde hatt det i nøytral smak?

Soyabønner males opp til soyamel, det inneholder normalt ca 20 gram
karbohydrat/100 gram. (men noen her har visst fått tak i et med mye mindre karber i).

Soyaprotein er soyamel der man fjerner det meste av karbohydratene, altså renset soyamel. Det inneholder fra 1,5 og oppover pr 100 gram.

Og for å gjøre forvirringen total finnes det mange andre typer proteinpulver.
Det er bl.a. whey/myse etc. De er basert på melkeprotein og ikke soya.

Hva du velger kommer an på om du tåler og/eller liker soya. Noen bryr seg ikke om smalen/ettersmaken og bruker både soyamel og soyaprotein. Andre klarer ikke smaken og bruker andre typer proteinpulver. Etter min erfaring funker de likt, både i shaker og drikker.