Sv: Halsbrann ved lavkarbo?
Opprinnelig lagt inn av Rubens, her.
Jeg tar Link når halsbrannen er som verst, og på pakken står det at den inneholder magnesium... et eller annet. Er det slik at når man går på lavkarbo, må man ha magnesium?
Hvis det er tilfelle, lurer jeg også på hvorfor man må ha vitamintilskudd når man spiser nærmest optimalt ernæringsmessig. Skulle tro at man ikke behøvde tilskudd sålenge man spiser et sunt og naturlig kosthold.
Har ikke hørt om at folk får halsbrann av lavkarbo kosthold. Men om du plutselig begynner å spise mye fett er det mulig kroppen reagerer.
Du trenger kosttilskudd fordi lavkarbo diett - om du er i ketose - er vanndrivende. Dvs. du drikker mye vann og tisser mye. Du skyller giftstoffer ut av kroppen, men samtidig forsvinner ogsp en rekke ensymer, vitaminer/minraler kroppen trenger og du får et underskudd. Så så lenge du er i ketose bør du absolutt ta kosttilskudd. Når du går over på vedlikehold og ikke lenger er i ketose behøver du ikke så mye om du opprettholder et godt variert kosthold med alle matgrupper. Jeg er blant dem som mener du ikke får i deg alt du trenger ved godt kosthold - på grunn av næringsfattig jord og alle sprøytemidler. jeg anbefaler iallefall en god omega 3 og en god multivitamin.