I følge Atkins er det "normalt" at ca. 15 % vil oppleve uregelmessigheter med mensen når de starter dietten. Det er på grunn av at hormonene (insulinet) påvirkes av endringer i hva man spiser. Det tar normalt 2-3 sykluser før det stabiliserer seg. Kan ta lenger om man ammer.
Ingen blir gravide av å være i ketose eller gå på lav karbo kosthold. Det finnes ikke noen forskning som støtter det. Da hadde det i tilfelle vært gode nyheter for alle de som prøver og prøver, - men man blir kanskje mer opplagt til å "lage" barn ? !!
Hvis man har mensen sammenhengende i mer enn to-tre uker bør man uansett oppsøke gyn. Av erfaring stoler jeg ikke særlig på almenpraktiserende når det gjelder det. Man går til "spesialist" med bilen, da bør vi jammen gå til spesialist for kroppen og !! Jeg hadde indre blødninger og svulst(er) i bukhulen og almenpraktiserende ventet altfor lenge før jeg ble henvist. Hadde jeg gått til gyn med en gang hadde de funnet ut av det med en gang, - og sluppet masse vondt !!