Atkins er en ren slankekur for meg. Det begynte også samtidig med å være en form for livvstil fordi jeg merket mange gode bivirkninger av å spise karbofattig kost. Men det har endret seg og er nå kun en slankekur.
Hvorfor? Jo, fordi jeg føler for tiden at Atkins ikke har noe særlig mer positivt å tillføre meg annet enn vekttap. Og før jeg får alle på nakken her inne, så skynder jeg meg å si at skjønner jeg godt at dietten har MASSE å tilby andre, og at det absolutt er verdt å forsøke for mange som sliter med ulike symptomer og lidelser. Men for MEG så føler jeg for tiden så mange bivirkninger at jeg lurer på om dette er riktig. Men fordi vekttapet veier tyngre enn noe annet, også bivirkningene, så fortsetter jeg ennå en stund til, men vet ikke hvor lenge....
Og for de som lurer, så dreier det seg om at det er vanskelig å drive hardtrening kombinert med denne kuren. Blir altfor fort "tom". Og hardtrening er noe jeg MÅ gjøre nå etter syv måneders sengeleie. Det er enten trening eller rullestol. Dessuten sliter jeg med ekstremt pms-plager, enorme hodepiner nesten daglig, økte muskelsmerter som jeg ser er i forbindelse med økt inntak av syredannende mat, menstruasjonsforstyrrelser mm. Alt dette hadde jeg ikke før....
Og fordi dette er en slankekur og ikke noe annet for meg, er det helt naturlig å kalle "sprekker" for sprekker. En sprekk er et naturlig ord i mitt vokabular som omhandler å trøkke i seg mat som ikke er i tråd med den dietten man følger. Om det er med intensjoner eller ikke man trøkker i seg den maten, sier ordet ikke noe om.
Jeg har også behov for å finne alternativer til brød, kaker og sjokolade samt halspastiller. Livet mitt er fullt av fristelser og selskapeligheter og for meg er det da kjempesmart å kunne trøkke i meg en bit lavkarbosjokolade å holde dietten kontra å trøkke i meg en halv kilo Kong Haakon konfekt.
At mitt pms-baserte søtbehov kan ha psykologiske årsaker er en mulighet, men føler ikke noen behov eller anledning for å gå ned i dyp psykoanalyse for å finne ut av det nå.
Så kort fortalt... Atkins er en slankekur for meg. Og ikke noe annet. Jeg kommer uansett aldri til å gå tilbake til mitt gamle kosthold når jeg er ferdig slanket, men jeg kommer nok til å finne en livsstil som fungerer til meg og mitt liv litt bedre enn det jeg føler Atkins-livsstilen gjør.