Vis enkelt innlegg
Gammel 21-08-07, 12:34   #7
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Alder: 68
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Kan noen være så snil å hjelpe meg?

Opprinnelig lagt inn av Tittentei, her.

Tusen takk for svar Spiser ikke noe i omeletten jeg, trodde ikke jeg kunne spise tomater..... skal kjøpe meg både det og vårløk/purreløk. Men hvilken salat kan jeg spise da? salat av kinakål? Nå tenker jeg det skal bli bra fremover med så gode råd

Vårløk har mindre karber enn purre. Og du trenger ikke mye, bare litt. Cherrytomater har mindre karber enn vanlige, - og igjen, - 3-4 stk er mer enn nok. Hvilken salat ? Du kan godt ha litt isberg, men bland oppi det du finner i butikken. Lollo rosso, frisee, hjertesalat, kinakål, romaine....pak choi - kort sagt det du finner i grønnsaksdisken. Noen steder har de sånne kjekke pakker med 3 salathoder av forskjellig type i en pakke. Dess mer farge, dess mer innhold av phytonæringstoffer og fiber har de.

Sjekk denne lista for anbefalte grønnsaker og velg/vrak/mix !

Salat grønnsaker

• alfalfaspirer
  • japansk nepe
  • sopp
  • arugula
  • endive
  • persille
  • kinakål
  • escarole
  • paprika
  • selleri
  • fennikel
  • radicchio
  • sikori
  • jicama
  • redikker
  • gressløk
  • Salat
  • romaine salat
  • Agurk
  • vårsalat
  • gaukesyre
  • Disse salatgrønnsakene har høyt innhold av phytonæringstoffer og er gode kilder til fiber.

Andre grønnsaker
    artisjokk
  • sellerirot
  • gresskar
  • artisjokkhjerter
  • rabarbra
  • asparges
  • mangold
  • surkål
  • bambusskudd
  • grønnkål
  • sjalottløk
  • løvetann
  • sukkererter
  • bønnespirer
  • løvetann blader
  • spagetti squash
  • rødbetens blader
  • eggplante
  • spinat
  • brokkoli
  • palmehjerter
  • snittebønner
  • brokkoli blad
  • grønn squash
  • rosenkål
  • kålrot
  • tomat
  • bønnespirer
  • purre
  • turnips
  • kål
  • okra
  • vannkastanjer
  • blomkål
  • løk
  • små squash (buskgresskar)
Hvis en grønnsak, som spinat eller tomat, koker mye ned, må den måles rå for ikke å undervurdere karbohydratinnholdet.

Krydder
Alt krydder etter smak, men kontroller at krydderet ikke er tilsatt sukker.

Urter
  • basilikum
  • hvitløk
  • rosmarin
  • cayenne pepper
  • ingefær
  • salvie
  • koriander
  • oregano
  • estragon
  • dill
  • pepper
  • timian
Salat dressinger / garnish
  • Smuldret sprø bacon
  • Revet ost
  • Delte hardkokte egg
  • Sautert sopp
  • Seterrømme / Crème Fraiche
Som salatdressing, bruk olje og eddik (men ikke balsamico eddik, som inneholder sukker) eller sitronjuice og urter og krydder. Ferdig salatdressing uten tilsatt sukker og ikke mer enn 2 gram karbohydrat per spiseskje (15ml) er også ok.