Vis enkelt innlegg
Gammel 22-08-07, 10:20   #1
Valeriana
Medlem

Valeriana sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Østlandet
Alder: 54
Valeriana har en fantastisk aura rundt segValeriana har en fantastisk aura rundt seg

Brød, brød og atter brød!

Etter min menig er noe av det beste med å leve lavkarbo at jeg slipper å spise brød, derfor overrasker det med å se at folk stadig skriver at de savner brødet. Sannheten er at jeg faktisk ikke liker brød noe særlig. Før jeg begynte med lavkarbokosthold spiste jeg brød som alle andre, men jeg har aldri syntes det var spesiellt godt, det var bare noe jeg måtte spise. Det var jo pålegget som smakte, ikke brødet!

Jeg har vært overvektig det meste av livet, og ble stadig innprenta om hvor viktig det var å spise magert. Spis mye brød, men vær forsiktig med pålegget var omkvedet. Kanskje det er derfor jeg ikke liker så godt brød nå?

Når folk vil kritisere lavkarbokostholdet er det et vanlig argument at et kosthold med lite karbohydrater er så ensidig. Jeg er fullstendig uenig! Kan ikke tenke meg et mer kjedelig og ensidig kosthold enn det typiske norske med brød, brød og atter brød. Brød til frokost, brød til matpakka på jobben/skolen og brød til kvelds igjen.

Jeg har prøvd å lage brøderstatninger som atkinsbrød og ketolysebrød, men jeg spiser dette veldig sjeldent. De eneste gangene jeg synes jeg trenger brød er hvis jeg er på besøk eller i selskap, og alle andre spiser brødmat. Hvis jeg for eksempel er invitert til kveldsmat hos venner og det blir servert vanlig mat med brød og pålegg er det greit å ha med noe eget brød så det ikke blir noe ekstra jobb for vertsfolket. Men jeg bruker aldri brøderstatninger til daglig når jeg er for meg selv.

Jeg var lei av brødmat allerede som barn, og husker godt at jeg sa til Mamma: Når jeg blir voksen og kan bestemme selv hva jeg skal spise, da skal jeg slutte å spise brød, bare spise pålegg! Det ble mer sant enn jeg noen gang hadde trodd....

Valeriana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat