Vis enkelt innlegg
Gammel 18-03-04, 10:56   #13
Carbokiller
Seniormedlem
 
Carbokiller sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 793
Carbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt av
Talking

Oi, dette ble langt

Hvis jeg på noen måte har fremstått som avhengig av sukkeralkoholer og å finne erstatninger for sukker, så må jeg nesten le litt. Det er vel knappest noen som har holdt Atkins dietten så til de grader som meg. Selv igjennom hele julen spiste jeg kun 10-15 karbohydrater daglig. Jeg har faktisk aldri, siden jeg har startet smakt sukker. Og de erstatningene jeg finner er sjokolade, som jeg spiser gj.snittlig 10 gram av hver fjortende dag. Jeg spiser kanskje eggedosis en gang hver tredje uke, har lagd en kake en gang som jeg heiv rett i søpla. Det eneste jeg kanskje er avhengig av er mitt eget snuppeline-brød som gir meg følelsen av å spise brødskiver, og som er spesialtilpasset meg som ikke tåler gjær så godt.

Jeg er ikke villig til å lage problemer der det ikke er noen. Og akkurat når det gjelder sukkeralkoholer så føles det ikke som noe problem for meg.

Når det gjelder trening, så har jeg forsøkt med forsjellige mengder karbohydrater for å finne ut om det gir meg mer å gå på, men faktisk så føles det ikke sånn. Jeg er og blir helt pumpa og er nesten død etter tre runder i treningssalen.

Av vitaminer og mineraler så tar jeg så full pakke som det overhodet går an å få til. Jeg kjører med Mivi Total pluss i svensk versjon som er tre til ti ganger sterkere enn den norske. I tillegg kjører jeg magnesium mot leddsmerter, kalium, omega 3 og omega 6.

Når det gjelder deg HP, så er det rart at du aldri har hørt om økte leddsmerter, hodepiner og hormonforstyrrelser i kombinasjon med Aktins. Blandt naturterapeuter/leger er det en kjent sak at disponerte personer med leddsmerter, fibrolyalgi, gikt og andre relaterte sykdommer ofte blir veldig mye verre av å spise syredannende mat. Da er hvite melvarer og kjøtt de som tar førsteplassen. Og jeg er disponert. Jeg vet av 40 års erfaring av mye kjøttspising vil etter en tid gi meg økte smerter. Jeg har også med alle mine pasienter erfart det samme. Ber jeg dem kutte ut mel og kjøtt er mange betydelig mer smertefri. Det betyr ikke at alle vil få dette av å gå på Atkins, jeg brukte det bare som et argument for hvorfor JEG ikke kommer til å bruke Atkins som en livsstil.
Når det gjelder hodepine er det da også en kjent sak at økte giftansamlinger i kroppen trenger økte mengder væske for å skylles vekk. AT lite væskeinntak fører til hodepine. Jeg er desverre disponert for dette også. Jeg må opp i nærmere seks liter vann for å bli hodepinefri. Dette er langt i overkant av hva jeg klarer å innta. Jeg spyr etter to liter. Derfor har jeg hodepine støtt.
Og når det gjelder hormonforstyrrelser har jeg bare mine egne erfaringer og andres å gå ut i fra. Jeg har lest om flere som får økt pms-plager. Jeg har selv erfart hvordan mine plager har gått fra ikke bra til riktig ille. Og jeg håper at mine erfaringer er verdt noe. At du ikke tror at jeg sitter å finner på dette bare fordi du ikke har hørt om det før? Jeg vet utmerket godt hva disse plagene kommer av og det er at jeg med mine sykdommer/skader/plager ikke har det så veldig bra med denne typen diett. Og jeg vet også at jeg holder ut, fordi vekttapet er viktigere enn noe annet for meg og dermed er jeg også villig til å i en kortere periode "lide litt for skjønnheten"


Dette er ikke noen krig mot Atkins, ikke misforstå meg. Jeg er kjempefornøyd med Atkins som en slankekur og vil anbefale dem til mange.

Og som et lite hjertesukk etter denne lange avhandlingen vil jeg bare si at jeg håper vi ikke blir så fanatiske og ensporede her inne at vi ikke kan omfavne forskjellene. Jeg håper vi ikke ender opp så fanatiske at vi ikke klarer å se nyansene, ulikhetene. For da lærer vi ingenting. Ikke la dette bli enda et sted som bare priser en eneste måte å leve på og som fordømmer resten til evig pine i karbohelvete fordi de ikke følger A4 oppskriften. Jeg håper det kan være plass til de som bruker lavkarbokosthold til muskeloppbygging, hurtigkurer, langvarig slankekur og som evig livsstil og for de som bare er nysgjerrige på hva dette dreier seg om. For tenk da hva vi kan lære av hverandre?!

__________________




Carbokiller er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat