Sv: Hva gjør der når...
Behøvde du spise en STOR porsjon da ?
Om du syns det ikke tar seg ut å lavære å spise, bestemmer du jo selv hvor storporsjonen skal være.
I alle årene jeg har spist lavkarbo har jeg aldri hatt noe problem med å IKKE spise mat jeg får servert. Om det er gode venner burde de jo bry seg såpass at de viser litt interesse for hva du kan/ikke kan spise. Jeg sørger alltid for at mine gjester (diabetikere, cøliakiere (eller hva det heter) eller på diett) får et brukbart alternativ servert. Når jeg er ute og får servert mat jeg ikke kan spise, kan det hende jeg smaker litt, men jeg lar være å forsyne meg for mye. Spør de om jeg ikke liker maten eller noe, svarer jeg at jeg dessverre ikke tåler maten (.."jeg tåler dessverre ikke stivelseholdig mat" -eller "jeg kan dessverre ikke spise sukker") - Jeg behøver ikke forklare hvorfor, men jeg tåler det ikke fordi jeg blir kvalm og uvell av karber og bieffekten er at jeg legger på meg. Venner/familie vet hva jeg kan/ikke kan spise og kommenterer ikke. De har som regel mat jeg kan spise.
Men det er meg da.... Jeg har vel blitt mer hardhuda og egoistisk (egosentrisk) etterhvert og mener at folk skal respektere min måte å spise på. Jeg forventer ikke spesialbehandling, men at det iallefall ikke blir kommentert om jeg velger å ikke spise mat jeg blir uvell av. (Jeg blir uvell når jeg spiser for mye karber). Etter et par ganger burde det synke inn hos de fleste...