Vis enkelt innlegg
Gammel 18-03-04, 13:57   #17
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Jeg vil ikke delta i denne diskusjonen - syns egentlig alt er sagt allerede. Vil bare komme med et par punkter:

- HP har rett i at Atkins er ikke en diett, det er en måte å spise på, en livsstil. Hvis man går på Atkins, følger reglene og mister kilo, - vil man, om man går tilbake til gammel måte å spie på, legge kiloene på seg i igjen. MEN om man går over til annen type sammensetning av lavkarbo kost er det en annen sak. Da har man en lavkarbo livsstil og det er egentlig det samme hva en kaller det.

- Jeg er selv reumatiker og har hatt diagnose fibromyalgi i mange år - og sliter med en masse andre plager. Alle mine plager, unten unntak, har blitt bedre av å gå på Atkins kosthold. Jeg har funnet ut hva jeg tåler/ikke tåler og ligger unna de matvarer jeg bør ligge unna. Syreholdige matvarer er ikke noe lavkarbo fenomen. Hadde det vært det kunne jeg ha gitt opp for lenge siden. jeg kan ikke spise appelsin engang !! Man kan få i seg mer syreholdig mat i et høykarbokosthold.
Hvis Carbokiller ikke tåler kjøtt (rødt kjøtt ???) er det fullt mulig å følge en Atkins allikevel. Det står ikke noe sted at du MÅ spise rødt kjøtt. Men en eller annen form for kjøtt må man ha. Atkins skriver:

Opprinnelig lagt inn av atkins hjemmeside

Animal proteins are a vital component of doing Atkins and it is difficult to follow the program without them. Meat, fish and poultry contain many essential amino acids that cannot be found in any other sources. However, if you are willing to eat eggs, cheese and tofu for protein, it is possible to do Atkins. Nonetheless, the limited options would make it a boring program to follow and most vegetarians do not stay with it long term. If you are willing to also eat fish, doing Atkins becomes more enjoyable.
A vegan cannot follow Atkins. A pure vegan diet could never be low enough in carbohydrates, because there are no plants that are carbohydrate free.

Det erkjent at man kan få "hormonforstyrrelser" av å gå på lavkarbokost - ikke spesielt Atkins - men de pleier normalt å gi seg etter et par måneder og er bare hormonbalansen som må justeres. Har man problemer utover dette bør man sjekke med lege, for da kan det ikke være kostholdet alene som lager problemene.

- Jeg er ingen ekspert på trening - annet enn hva som passer for meg. Det jeg vet er at det ikke nødvendigvis er antalle t karbohydrater som spiller størst rolle, men HVA SLAGS karbohydrater man spiser. Det er fullt mulig å trene hardt og aktivt og følge Atkins samtidig. Det har jeg flere venner som har bevist. I mitt "andre hjem" har de egen tråd om dette - se denne linken her Kankje det kan være noen tips å plukke opp. Hvis man har spørsmål kan man poste her !
Atkins by the book forumet har også en egen side som er verdt å sjekke ut, denne er kanskje mer oversiktlig ! Se her.

Det kan veldig godt hende at Atkins ikke er det rette for Carbokiller. Atkins er som alle andre livsstiler, det passer for noen, for andre ikke.... Det skal jeg være den første til å respektere. jeg vet også at det tar vannvittig med tid å finne ut hva man kan/ikke kan spise. Det eneste jeg vil advare mot er å tro atdet nytter å spise Atkins til man har tatt av og så gå tilbake til gamle synder - det er jojoslanking...men det var jo ikke det Carbokiller hadde tenkt heller !!

Jeg skjønner Carbokiller veldig godt, og selv om mine input kanskje ikke hjelper noe, så håper jeg at hun finner sin måte å gjøre dette på. Atkins eller ikke !
Her er en sammenligning over flere andre lavkarbo livsstiler:

http://www.lowcarb.ca/atkins-diet-an...ans/index.html

legger den inn som full link !

..............da var det ikke mer fra meg i denne omgang !!

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat