Vis enkelt innlegg
Gammel 09-09-07, 11:12   #25
Villemo
Sperret

Medlem siden: Aug 2007
Villemo er ny på veien

Sv: Kan noen hjelpe meg litt?

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.

Nå har jeg ikke lest så mye detaljer her, eller nedover i trpden, så unnskyld meg om jeg spør om det samme jeg har - eller andre har spurt om før- og som du evt. kan ha svart på før. Uansett hjelper det kanskje å samle alt på en plass

Om du ikke tar av på tross av at du følger kuren etter boka, uten utskeielser av noe slag, - er det nok tvilsomt at det er stixen det er noe i veien med. Da er det enten noe medisinsk - eller noe du spiser kroppen din ikke liker/tåler.

• har du eller har du blitt testet for blitt testet for insulinresistens ?
  • har du eller har du blitt testet for PCO(S)
  • har du eller har du blitt sjekket for lav stoffskifte ?
  • tar du medisiner (hormoner/betennelseshemmende/antidepresiva) som kan ha noe å si for vekttap ?
og til maten

• spiser/drikker du mye kunstig søtstoff
  • spiser/drikker du koffeinholdige drikker som kaffe / coladrikker
  • spiser/drikker du mye ikke syrnede meieriprodukter som fløte/ost
  • spiser du mye nøtter/mandler ?
  • spiser/drikker du for lite ?
  • Regner du karbene riktig ?
Kan du poste en typisk dagsmeny med nøyaktige mål/vekt kan se på matvarene og regne ut for deg. Det kan like gjerne være at du spiser for lite. Da hjelper det lite med "nilling" eller å spise mindre. Om du har slanket de ofte før (jojo) kan det hende at forbrenningen din er på bærtur.

Ikke gi opp - det er mange her som KAN hjelpe og som VIL hjelpe

Hei Nille og takk for svar! Du har mye kunnskap!!

Ja jeg har PCO! Det har jeg hatt i 7 år, og er en av grunnene til den raske vektøkningen. Har masse hormonforstyrrelser og har ikke fått menstruasjonen uten medisiner siden 2000. Tar glucophage (metformin) men ser i boka til Torkil at det til og med kan virke bra på kuren.

Og ja, jeg har slanket meg uttallige ganger i løpet av livet, men ikke så ofte de siste 6 årene.

Drikker kanskje ett glass brus på kvelden, ellers masse masse vann.
Drikker ikke kaffe, bruker svært lite kunstig søtstoff, kun det i brusen.
Prøver å spise så "ren" mat som mulig.
Spiser ikke nøtter i det hele tatt.
Har brukt noe fløte, men det har jeg ikke brukt siste uka.
Spiser litt brie ost til kvelds, men ellers ikke noe.

Frokost:

1 egg
120-150 gram bacon
50 gram cherrytomat
50 gram agurk

Lunsj:

1/2 avocado
1 egg
50 gram cherrytomat
50 gram agurk
Av og til spiser jeg i tillegg også ca 100 gram av f. eks: skinke, bacon, fisk, reker, svinestek ol.

Eller en salat (150 gram grønn salat) med skinke, egg, fetaost, ++ og en teskje rømme til dressing.

Middag:

Kjøtt eller fisk ( ca 150 gram)
150 gram grønnsaker, som regel blomkål eller brokkoli
saus med 2,2 karber i. (ikke alltid jeg har saus så klart, og av og til har jeg heller salat til middagen)

Kvelds:

Strandaskinke rullet rundt biter av brie ost.
Eller ketosevennlig Lollypop brød med litt smør på.
50 gram cherrytomat
50 gram agurk
Kanskje noe avocado.

Jeg har aldri vært over 17 karber, og det var bare første uka at jeg lå over 15. Nå er hver dag nesten akkurat 15 karber per dag. Steker alt i smør eller kaldpresset olje.

Klem fra Villemo :-)

Villemo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ingen Svar med sitat