Vis enkelt innlegg
Gammel 12-09-07, 11:11   #3
Valeriana
Medlem

Valeriana sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Østlandet
Alder: 54
Valeriana har en fantastisk aura rundt segValeriana har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvilke produkter er feil i mat på data?

Sitat:

Ellers mener jeg å huske at Creme Fraish også er feil i Mat på Data. Men, det er bare å bruke Reorg. funksjonen, og legge inn de matvarene som er feil på nytt selv.

Jeg er også en flittig bruker av Reorg-funksjonen. Creme Fraiche har nøyaktig det samme næringsinnholdet som seterrømme, dette gjelder også etter de nye oppdateringene av næringsinnholdet. (Lurer egentig på hva som er forskjellen for det smaker jo også tilnærmet likt, men det er en annen diskusjon).

En annen feil i Mat på Data er karboinnholdet i kremost. Det står at naturell kremost inneholder 3 g karbo pr. 100 g vare, mens kremost med urter har 0 g. Dette er feil, begge ostene har ca. 3 g.

Mat på data bygger på opplysningene som står i Den store matvaretabellen, så når det er feil i dataprogrammet, er det også feil i matvaretabellen. Trist at vi ikke kan stole på den offisielle norske matvaretabellen!

En helt annen sak er det at det vil alltid være variasjoner i næringsinnholdet til matvarer. For eksempel vil næringsinholdet i frukt og grønnsaker være avhengig av jordsmonn, voksested og klima. Verdiene som står i tabellene er bare gjennomsnittlige verdier for næringsinnholdet. Men jeg synes likevel at det er ille når næringsmiddeltabellen oppgir andre verdier enn det som står på innholdsfortegnelsen for vanlige norske matvarer som kremosten.

Valeriana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat