Vis enkelt innlegg
Gammel 16-09-07, 13:28   #53
Iset
Seniormedlem

Iset sin avatar

Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 45
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Skrive innlegg på dialekt

Opprinnelig lagt inn av photobscura, her.

Det er stor forskjell på å ha lese- og skrivevansker, og å være litt språklig lat.

Ja! Jeg føler nesten det er gått litt inflasjon i diagnosen dysleksi. Mange sliter desverre med det, men det blir litt for lett å trekke det frem i alle diskusjoner om grammatikk og dialekt-skriving. Jeg tror nok det finnes mange flere "språk-late" personer enn dyskektikere. Dessuten tror jeg dyslektikere gjør seg selv en skikkelig bjørnetjeneste ved å bare skrive på dialekt og ikke lære seg skikkelig grammatikk. Jeg kjenner flere med EKSTREMT store lese- og skrivevansker som faktisk har trent seg opp til å skrive tilnærmet perfekt! Alt har med vilje og innsats og gjøre.
SMS-språk skal jeg nesten ikke uttale meg om engang, jeg får frysninger over hele meg bare jeg tenker på det. Jeg klarer ikke engang å skrive det på mobilen. Jeg skjønner jo at folk vil spare penger, men hva er egentlig vitsen med å skrive sms-språk på forum, i mailer og lignende? Jeg får flass av å se "d", "oxo" osv.
Jeg skriver på dialekt på sms, litt på Facebook, på msn og i mailer, men da KUN til de som snakker og samme dialekt som meg og som skriver på dialekt tilbake.

Jeg er nok litt grammatikk-nazi, selv om jeg kan blingse litt av og til selv. Men som sagt så er det forskjell på slurv og lathet. Mange spør om hvorfor vi skal ta det så høytidelig, det er jo bare et forum? Men det synes jeg blir helt feil, for hva er vitsen med å skrive korrekt ETT sted og samtidig gi faen andre steder? Er det ikke bedre å faktisk venne seg til et godt skriftsspråk hele tiden slik at det til slutt blir en vane? Man fremstår faktisk som mer seriøs når man viser at man kan litt grammatikk.