Vis enkelt innlegg
Gammel 16-09-07, 17:04   #30
themonk
Medlem

themonk sin avatar

Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 43
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Oi da. Ble "tvunget" inn i en sprekk i går, og er ikke lenger i Ketose. Hva nå???

Nei, ærlig talt! Det får da være grenser for nedlatende holdninger her. Det er ikke ålreit å hevde seg selv ved å påpeke andres "udugelighet" på den måten. (Det er nettopp det det er.) Balansegangen mellom å følge dietten slavisk og å være høflig og sosial er opp til hver enkelt. Man skal vel slippe å steines selv om man går på en smell.

Til Lollypop: Jeg skjønner problemstillingen. Det er ikke alle situasjoner der det passer seg like godt å takke nei til det man får servert. Alle er ikke like forståelsesfulle for dette med lavkarbo. Da må man velge om man vil være medgjørlig og høflig eller om man tillater seg å avvike fra dietten. Mange ganger går det greit å bare si at man følger lavkarbo så man kan ikke spise alt. Andre ganger ser folk på deg som du kommer fra en annen planet og du ender opp med å sitte å forsvare deg resten av måltidet.

Jeg syns ikke den sprekken var det verste. Det hørtes jo unektelig ganske godt ut. For de aller aller fleste er ikke slike avsporinger noe problem. For enkelte kan det være ødeleggende, mens for andre kan det til og med være en hjelp. Hvis du går rett tilbake på kuren, så er det ikke store skaden som har skjedd. Det som skjer er at du blir satt noen dager tilbake. Et par skritt tilbake behøver ikke å hindre fremgangen videre. Det er riktignok ingen god vane å tillate seg selv utskeielser i tide og utide, for da følger man ikke dietten lenger.

Jeg har aldri lest ketolyse-boka, men generelt ville jeg anbefalt å gå tilbake på "introduksjonsdiett" etter en ordentlig smell. Da går man fortest mulig tilbake i fettbrenningsmodus. Dette gjelder særlig i begynnelsen, når kroppen fortsatt er tilbøyelig til å forbrenne karbohydrater fremfor fett. På ketolyse ligger man vel såpass lavt hele tiden at det er bare å fortsette som vanlig.

Sist redigert av themonk : 16-09-07 kl 17:35. Årsak: Fjernet navn
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat.