Sv: diskusjon?
Opprinnelig lagt inn av Nille, her.
Joda, vitsen med forumet er å ha kontakt med hverandre og å utveksle informasjon/erfaringer. Det er her for hjelp og gjensidig støtte. Og jeg skjønner godt hva du mener. Det er ikke moro å stille et spørsmål og så få kjeft. Og det har heller ikke vært så vanlig her inne. Normalt får man klarer presise svar - om man da har stilt klare presise spørmål. Jeg syns det er leitt at det gis svar som blir oppfattet som krasse, for jeg tror ikke det er vondt ment.
Det er ikke slik at nye bare skal søke og ikke spørre. Tror ikke det er det det er snakk om i det hele tatt. Og det gjelder ikke alle som kommer hit heller. Det gjelder kun et fåtall av de som kommer inn med spørsmål.
Skal prøve å forklare hva jeg tror er årsaken kan være :
Det noen reagerer på (og det er ikke bare "de gamle") er de som ikke har lest boka eller innhentet informasjon på forhånd selv. Dvs. de som ikke har gjort noe som helst for å sette seg inn i kostholdet, men bare begynt uten å vite hva de gjør. Og så kommer det kanskje x-antall tråder med x-antall spørsmål om ting man kanskje muligens burde ha visst FØR en utsatte kroppen sin for en radikal kostholdsomlegging.
Noen vil ha menyplan/forslag for en uke eller to (!) MED karboinnhold for hver rett. Det syns jeg er litt "over the top". Har man lest om dietten på forhånd skal man ha tilegnet seg nok informasjon til å gjøre slik sjøl. Så kan man heller poste sine forslag og be om kommentarer på om det ser OK ut. Det er det jo mange som gjør og de lærer mye mer enn de som bare sitter der og tar imot og ikke gidder lese sjøl.
Jeg skjønner at det går an å bli oppgitt over slikt, for jeg blir mange ganget oppgitt selv. Spesielt når jeg allrede har svart på det samme spørsmålet fra den samme personen et par tre ganger før. For så å lese et annet (fjerde) sted at personen ikke får svar noe sted og at det ikke er hjelp å få. Når jeg svarer på spørsmål venter jeg iallefall at den som spør iallefall leser svaret mitt. Noen ganger svarer man ikke det personen ønsker å høre - og da er det mye "men" og "ja, men" og "hvorfor kan jeg ikke spise brød og syltetøy". I verste fall får en høre at man er negativ fordi en sier at de ikke kan spise brød og syltetøy. For å sette det på spissen altså !
I de fleste tilfelle (av de som skaper irritasjon) er det som sagt spørsmål om generell info som ligger under Lavkarbo ressurser og under hver enkel filosofi OG som står i boka en blir litt oppgitt over at folk ikke har lest.
Når det er sagt. Jeg tør påstå at jeg er den som bruker mest tid av alle her inne - OG som svarer på mest. Hvis JEG kan klare å holde meg i skinnet og svare tilnærmet skikkelig bør de fleste andre kunne klare det.
Eller ?
Veldig bra.... som vanlig Nille ... MEN... ehhhh, litt uenig i at for at du svarer på mest... så skal ikke vi andre få si noe eller føle noe? 
|