Vis enkelt innlegg
Gammel 17-09-07, 16:56   #40
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Alder: 68
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: ...atter en diskusjon om dialekt og rettskriving

Kontakta Norsk Språkråd jeg - bare for sikkerhets skyld, så jeg ikke skulle fare med løgn her. (se også http://www.sprakrad.no/ )

De sier;

Det er TO offisielle skriftspråk i Norge, men samisk (her blir nordsamisk brukt) har godkjent skriftspråk. Det er altså ikke offisielt, men brukes offisielt (dvs. i offentlige dokumenter).

Kvenene har pr dato IKKE eget skriftspråk, og språket ble godkent som eget (tale)språk i april i 2005. Men de har IKKE eget skriftspråk enda. (Se quote)

Sånn, da var vi ferdig med den diskusjonen !

Sitat:

Kvensk språkråd er dannet

(24.04.07) I århundrer har kvenene bodd på Nordkalotten og dyrket sitt eget språk og sin egen kultur. I april 2005 ble kvensk anerkjent som et eget språk. Frem til i dag har kvensk i første rekke vært et muntlig språk, med lite skrevet materiale. Nå skal man begynne arbeidet med å normere det kvenske skriftspråket.

Den 13. og 14. april ble det arrangert en språkkonferanse i Alta i forbindelse med oppstart av arbeidet til det nyopprettede kvenske språkrådet. Konferansen ble arrangert av Kainun institutti – Kvensk institutt, et nasjonalt senter for kvensk språk og kultur.

Språkrådets første oppgaver vil være å skape retningslinjene for et helt nytt skriftspråk. Styret ved Kainun institutti – Kvensk institutt har utnevnt personer med sterk språkfaglig kompetanse og innsikt i ulike dialektvariasjoner innen kvensk til å sitte i språkrådet. Rådet er altså en faggruppe som skal jobbe med de prinsipielle sidene av et felles skriftspråk.

Sist redigert av Nille : 17-09-07 kl 23:54. Årsak: sorry - rettet feil årstall
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat