Sv: Ketolyse hormoner og bulemi
Jeg har hatt peroider med overspising i mange år, og blir mye bedre hvis jeg lever på lavkarbokosthold. Hvis jeg er nøye med hva jeg spiser forsvinner suget helt, for meg er det den sterkeste motivasjonen til å fortsette med lavkarbo.
Jeg har også hørt teorien om at kvinner med bulimi/overspising kan ha for høye nivåer av mannlige hormoner, blant annet har det vært et innslag i Schrødingers katt om dette emnet.
Desverre tror jeg ikke p-piller vil fungere på alle med overspisingsproblemer.
Mine erfariner med p-piller i forhold til spiseforstyrrelsen er faktisk er svært negative. Jeg har ikke hatt behov for prevensjon, men på grunn av menstruasjonsforstyrrelser ble jeg for fem år siden satt på p-piller av gynekologen. Disse tålte jeg dårlig og jeg ble fryktelig kvalm. Jeg prøvde å bytte merke, og jeg prøvde å smøre meg med tålmodighet og vente på kvamen ville gi seg ettervert, men ingenting hjalp.
Denne kvalmen satt i kroppen hele tiden og jeg hadde konstant lyst til å kaste opp. Fra å ha vært en overspiser som hadde vanskelig for å kaste opp ble jeg er fullbefaren bulimiker som kunne kaste opp når jeg ville. Kvalmen gjorde også at jeg fikk lyst på saltsnacks. For å dempe kvalmen gumlet jeg peanøtter og chips hele dagen. I tillegg tenkte jeg at det ikke var så farlig hva jeg spiste for jeg spydde mye av det opp likevel. Jeg gikk ned i vekt denne tiden, og fikk kommentarer fra kolleger at jeg var blitt slankere, men det var en høy pris å betale for tapte kilo.
Etter nesten et år med p-piller orket jeg ikke mer, så jeg ba gynekologen om alternativer. Jeg begynte på Provera, som er hormontabletter men ikke p-piller, og i løpet av få dager var kvalmen borte. Men en varig endring hadde skjedd med kroppen. Evnen til å kaste opp når jeg ville var der fortsatt selv om kvalmen forsvant. Så selv om den konstante kvalmen var over forsvant ikke bulimien. Evnen til å kaste opp på kommando har jeg fortsatt, men så lenge jeg lever på lavkarbokosthold har jeg ikke behov for å overspise.
Det er mulig at min historie er en unntak, men likevel vil jeg advare mot å tro at p-piller kan hjelpe alle med overspisingsproblemer.
|