Vis enkelt innlegg
Gammel 26-09-07, 10:02   #15
kristweh
Medlem

kristweh sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Alder: 48
kristweh er på en erverdig vei

Sv: Gavmilde mennesker

Opprinnelig lagt inn av Goggen, her.

Dette er jo en klassisk problemstilling. Men jeg kan ikke med min beste vilje forstå den. Skulle det innebære at jeg som ikke spiser sjokolade f.eks skulle nekte andre å gjøre det i lunsjen? Skulle hele kollegiet bli berørt av mine endrede spisevaner?
Jeg synes dette spørsmålet blir helt galt:
" hmm.hva skal man gjøre med gavmilde mennesker når man går på kur?"

For meg er svaret helt selvsagt. Man skal ikke gjørenoen ting! Det å være gavmild og snill er ikke vondt ment. Ergo må man heller stille seg spørsmålet: Hva kan JEG gjøre for å ikke ta imot, eller ihvertfall ikke putte i munnen.

Problemet er jo ikke at folk er gavmilde. Problemet er jo vår egen svake dømmekraft, ikke andres gavmildhet. Er man del av en gruppe må man godta at alle er forskjellige, og ikke forlange at alle skal innrette seg etter en selv.

En annen ting er at de aller aller fleste vil andre vel, og vil etter hvert prøve å ikke friste oss for mye. Opplysning er viktig, og når folk forstår situasjonen vil de legge godviljen til. Det er ihvertfall mitt inntrykk.

Jeg synes det er helt feil fokus å tenke på hva man kan gjøre med andre, når det er oss selv vi må gjøre noe med.

Et eks: Hvis en kollega har satt ei eske med After Eight på pulten din for å berømme deg og innsatsen din. Er det da kollegaens feil at du stapper inn hele sjokoladepakka?

Det er ikke dumt å være snill. Det er dumt å spise for å være snill.

jeg forventer ikke at noen skal innrette seg etter meg.det håper jeg heller ikke...
men etter å ha jobbet der i 3 år så kan jeg ikke plutselig ikke forandre meg tvert rundt.de har problemer nok med at jeg ikke spiser med dem i fellesmåltidene.

takker for gavene og sier jeg vil spare dem til senere. legger dem i lommen eller vesken og tar dem med ned på kontoret der arbeidskolleger får "godene"

men det er sant som du sier :det er dumt å spise for å være snill