Sv: Hva med disse ...
Hei igjen! Så fint at du føler deg bra på dette kostholdet - og at humøret stiger kjenner jeg godt igjen. Deilig!
Men til bakemiks-spørsmålet ditt: Alt kommer an på hvor mye bakemiks du må bruke i oppskriften. Er det f.eks. 50 g karbohydrater pr. 100 gram bakemiks? Hvis det er tilfelle og du f.eks. skal bruke 200 gram bakemiks i oppskriften, så blir det jo 100 gram karbohydrater i røra bare av bakemiksen alene. Deretter må du jo dele pizzabunnen og se hvor mange biter du får - og regne ut hvor mye karbohydrater det blir pr. bit.
Hvis du f.eks. deler pizzaen i 8 biter (ganske vanlig ikke sant?) - så blir det 12,5 karbohydrater pr. pizzabit - og det er før du har begynt å legge på noe fyll ... Da har du ikke mye igjen av dagskvota på 15 karb'er ...
Dette er bare et eksempel og ca-regnskap. Når det gjelder sukker/søtstoff så må du selv vurdere om du skal kjøre veldig strengt (og etterhvert slippe søtsuget helt) eller tillate deg selv noe søtstoff (noen klarer å holde søtstoffet i sjakk da også - jeg gjør det ikke!) Jeg konsentrerte meg om kun å telle karbohydrater til å begynne med, og spiste mat som nok inneholdt litt sukker eller søtstoff. Etter hvert blir man flinkere til å lese på innholdsdeklarasjonen på varene og velger bort de varene det er søtstoff i.
Vet ikke om dette hjalp noe mer? Mulig jeg har vært for detaljert og dum i forklaringa mi, men da kan kanskje noen andre hjelpe også?
Lykke til videre i hvert fall! 

|