Vis enkelt innlegg
Gammel 27-09-07, 16:42   #5
Charmtassen
Seniormedlem

Charmtassen sin avatar

Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Hedmark
Alder: 64
Charmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastisk

Sv: Hva med disse ...

Hei igjen! Så fint at du føler deg bra på dette kostholdet - og at humøret stiger kjenner jeg godt igjen. Deilig!

Men til bakemiks-spørsmålet ditt: Alt kommer an på hvor mye bakemiks du må bruke i oppskriften. Er det f.eks. 50 g karbohydrater pr. 100 gram bakemiks? Hvis det er tilfelle og du f.eks. skal bruke 200 gram bakemiks i oppskriften, så blir det jo 100 gram karbohydrater i røra bare av bakemiksen alene. Deretter må du jo dele pizzabunnen og se hvor mange biter du får - og regne ut hvor mye karbohydrater det blir pr. bit.
Hvis du f.eks. deler pizzaen i 8 biter (ganske vanlig ikke sant?) - så blir det 12,5 karbohydrater pr. pizzabit - og det er før du har begynt å legge på noe fyll ... Da har du ikke mye igjen av dagskvota på 15 karb'er ...

Dette er bare et eksempel og ca-regnskap. Når det gjelder sukker/søtstoff så må du selv vurdere om du skal kjøre veldig strengt (og etterhvert slippe søtsuget helt) eller tillate deg selv noe søtstoff (noen klarer å holde søtstoffet i sjakk da også - jeg gjør det ikke!) Jeg konsentrerte meg om kun å telle karbohydrater til å begynne med, og spiste mat som nok inneholdt litt sukker eller søtstoff. Etter hvert blir man flinkere til å lese på innholdsdeklarasjonen på varene og velger bort de varene det er søtstoff i.

Vet ikke om dette hjalp noe mer? Mulig jeg har vært for detaljert og dum i forklaringa mi, men da kan kanskje noen andre hjelpe også?
Lykke til videre i hvert fall!

Charmtassen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat