Vis enkelt innlegg
Gammel 22-03-04, 14:06   #1
Fedonisten
Supermoderator

Fedonisten sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Alder: 54
Fedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastisk

Kylling- og brokkoliform

Fedon har ikke satt navnet sitt på denne oppskriften - men det har derimot en venninne av meg. Det er en vandre-oppskrift, og nå havner den altså her! VELDIG god - og lett å tilpasse til hva man har i kjøleskapet.

1 grillet kylling - eller kyllingfileter skåret i biter
2 broccolistilker
sjampinjong
1 beger creme fraiche
1 beger baconost (eller annen ost)
kajennepepper, hvitløk +++ det du liker
revet ost på toppen

Broccolien forvelles slik at den er såvidt litt myk. Kyllingen renses - eller bitene stekes - og kylling, broccoli og sjampinjong fordeles i en ildfast form. Creme Fraiche og baconost blandes og hvitløk og krydder has i blandingen. Rør inn noen spiseskjeer olivenolje. Det hele helles over kylling/brokkoli og revet ost legges på toppen.

Stekes i ovn ved 180 grader i ca. 30 minutter.

Blir en veldig god middag - eller lørdagskos. Jeg pleier å servere den sammen med en grønn salat og frisk asparges som jeg har stekt forsiktig i smør.

Egne tilpasninger: Jeg bruker gjerne å ha i squash også. Personlig syns jeg bacon-osten tar litt vel mye av oppmerksomheten, så jeg bruker ofte krydderosten til Philadelphia. Men her er det rom for å prøve seg frem. Blir nemlig så veldig forskjellige resultater etter hva slags ost og mengde grønnsaker. Ofte lager jeg 2 stk. når jeg likevel er i gang, og så fryser jeg ned den ene til senere - eller har den til lunsj dagen etterpå.

Håper det smaker!

Fedonisten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat