Vis enkelt innlegg
Gammel 24-10-07, 17:21   #8
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Alder: 68
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Familiær hyperkolesterolemi

Opprinnelig lagt inn av Torkil, her.

Selv om kolesterolet går ned på ketolysekuren er det ikke tilrådelig å følge denne kuren når du har FH. Årsaken er ikke at det er farlig, men at det ikke er bevist å være ufarlig. Håper du ser forskjellen.

Hm..... om det har funket bra uten problem i to mnd og minus 10 kilo ser jeg ikke helt at det skal funke så mye dårligere i noen måneder til. Så lenge man er under legekontroll og ser at det ikke stiger ytterligere ? En forutsetning er da også at øvrige blodfetter etc. er OK ?

Selv har jeg ikke kjent det noen steder at jeg har FH. Prøvene sier en ting mens kroppen min sier noe annet. Nå er det vanlig for min kropp at symptomer og blodprøver ikke passer i hop, men legen min (ny fastlege)har godkjent kostholdet mitt (riktignok Atkins, men tilnærmet likt ketolyse bare at jeg ligger noe høyere i karber) og har valgt å ikke medisinere meg fordi andre blodverdier som har innvirkning/noe å bety for dette er perfekte og jeg ikke er i faresonen for kolesterolrelaterte sykdommer. Men jeg testes 3 ganger pr år for å sjekke at alt er OK.

Alternativt ville jeg ha rådet til å spise litt mer karbohydrater enn Ketolysekuren tillater, men fremdles holde seg til de rette matvarene. Automatisk lavkarbo allikvel, men noe nærmere Fedon kost.

Og så vidt jeg vet er det ingen som har fått lavere kolesterol av å spise sukker, raffinert hvitt mel, pasta, ris og poteter vel ?