Sv: Familiær hyperkolesterolemi
Til Torkil:
At et preparat er naturlig, er ikke i seg selv noen garanti for at det er sunt og uskadelig! Selv om revebjelle og opiumsvalmue er kilde for henholdsvis livsviktig hjertemedisin og smertestillende preparater, så er det absolutt ikke noe en skal ha for mye av! De fleste preparater som virker mot noe, har også bivirkninger, det gjelder også naturpreparater. F.eks. johannesurt som skal hjelpe mot depresjon, men som svekker effekten av p-piller og gjør folk mer lysømfintlige. Og om de har brukt rød ris mot dårlig blodomløp, så har de ikke brukt det mot høyt kolesterol, for det ble ikke funnet før på slutten av 1800-tallet, om jeg husker rett, og statiner ble ikke brukt mot kolesterol før de fant ut hvordan de kunne måle kolesterolverdiene og gi midler som senket dem før mot slutten av forrige århundre.
Etter det jeg har oppfattet etter å ha lest bøkene til Dr. Kendrick og A. Colpo, så er ikke problemet med kolesterol, at det er i blodet i store mengder, men at det ikke er et annet sted å gjør jobben sin. Hos noen går ikke kolesterolet inn i cellene hvor de er med på å utføre energiomsetningen. Det blir altså i blodet, og dette kan måles. Men jeg vil heller ha det inn i cellene for å gjøre den jobben det skal! Her sier Colpo at l-karnitin og Q-10 har god effekt. Her i Norge kan en bare få tak i det siste.
Colpo sier også at Omega-3 har kolesterolsenkende effekt. Selv tåler jeg ikke dette. Har prøvd mange preparater og naturlige kilder, men tåler det ikke. Så når jeg nå unngår dette, går kolesterolverdiene opp. Hva som ville vært veldig interessant for meg, er hvordan jeg kan rette opp den ubalansen eller mangelen som gjør at jeg ikke tåler omega-3 og ikke får brukt kolesterolet. Å ta statiner er som Kendrick sammenliknet det med, som å pelle av skorpen på sår...
|