Sv: Kontrollert utskeiing?
Eat-dietten oppfordrer ikke til en hel karbodag (vet ikke om det var slik du mente det, Nille). Men de oppfordrer til et måltid (det siste den dagen) hvor man har mest karbo og minst fett. Som Nille sier, man skal uansett ikke spise/drikke sukker, men såkalt naturlige karbo-kilder som bær, grønnsaker, mel (ikke så mye av dette) etc.
Jeg tror de fleste her inne kan si seg enige i at det ikke er noe godt for kroppen å ha et helt karbomåltid basert på sukker og annen junk. Jeg blir i allefall dårlig.
Min løsning på spørsmålet om hvorvidt man aldri skal unne seg karbomat igjen, er at jeg unner meg det når jeg føler at det passer inn med sosiale sammenhenger. F.eks julebord med jobben (da drikker jeg alkohol), besøk hos venninne som har bakt nydelig kake (da tar jeg et stykke), middag hos svigerforeldre (spiser en kakebit til dessert noen ganger).
Det må kanskje sies at jeg nå ikke trenger å gå ned mer enn et par kilo til, så mitt kosthold er slik jeg planlegger å ha det resten av livet. Jeg kan derfor ikke si noe om hvordan dette vil innvirke på vekten dersom man fortsatt har mye igjen å gå ned.
Problemet til mange jeg kjenner, er at man "unner" seg hele tiden, flere ganger om dagen, spiser feil fordi man kjeder seg, skal forte seg..
Dersom jeg spiser "riktig" hele tiden, så koser jeg meg en gang hver uke eller annenhver uke med noe som bare er godt, men kanskje slett ikke sunt. Det deilige er jo at jeg ikke lenger har noe behov for kjøpe-godteri, men gjerne lager noe hjemme som kos, og da kan jeg jo lage lavkarbo-dessert!!
Hjalp dette i det hele tatt? Føler jeg rotet meg litt bort fra spørsmålet..
|