Sv: Vanskelig dette
Opprinnelig lagt inn av Nille, her.
Hva er der du er ute etter egentlig ? Det er jo beundringsverdig at du vil "forsvare" Skaldeman. Men jeg tror nok ikke det er nødvendig.
Det jeg mente med at saken er avsluttet er at diskusjonen mellom bl.a. Torkil og Skaldeman er avsluttet. Jeg skrev også at Skaldeman ba om unnskyldning. Da pleier som regel en sak å være avsluttet for de involverte - ikke ? Jeg nevnte det heller ikke (i en bisetning og en kommentar) for å starte en NY sak. Det var en faktaopplysning. I ettertid ser jeg klart at jeg kunne latt være å ta den med, og hadde jeg ant at noen skulle henge seg opp i en slik bagatell hadde jeg heller latt være.
Kan ikke se hensikten med å linke til såkalte "beviser" - men det finnes på forumet enda. Bl.a. unnskyldningen. Du får søke opp Skaldemans poster her på forumet og lese gjennom dem. Da finner du både "bevisene" og masse info om kostholdet hans som ikke står i boka.
Hensikten er ikke å forsvare Skaldeman, det er han nok utmerket istand til selv.
Det jeg reagerer på er at du titt og ofte lar det skinne gjennom at du er irritert på Skaldeman. Det kommer stikk og negative kommentarer når anledningen byr seg.
Jeg syns dette er synd når det kommer fra din kant, du er uten tvil dette forumets viktigste bidragsyter. Informasjonen du gir er alltid saklig og begrunnet.
- Unntatt når det gjelder Skaldeman.
Du opplyser f eks i et innlegg at han har få tilhengere. Javel? Hvordan vet du det? Begrenser du referanserammen til antall medlemmer her på forumet som har notert "Skaldeman" i filosofiboksen?
Husk på at det er ikke alle som har et behov kontinuerlig oppfølging eller et forum som dette å støtte seg til når man legger om kostholdet.
Det er flere i min omgangskrets som er blitt inspirert av mine resultater, kjøpt eller lånt boken til Skaldeman og deretter enkelt og greit redusert vekten med flere titalls kilo. Ingen av dem har hørt om dette forumet en gang. Disse menneskene fremkommer ikke i noen statistikk, og setter din skråsikre uttalelse i et underlig lys.
Personlig tror jeg at Skaldeman i løpet av et par år har gjort mer for å bevisstgjøre folk om at det finnes alternativer til de offisielle helserådene enn Atkins, Lutz, Sears, Lindberg og dr Andersen tilsammen.
Men det spiller ingen rolle. Det viktigste er at det finnes pådrivere som kan endre en generell holdning. Det såkalte lavkarbo-miljøet er fremdeles så lite at jeg syns det er viktig å rette skytsen utover, og ikke ha negativt fokus på dialektforskjeller i de ulike lavkarbokostholdsfilosofiene.
Jeg kan forstå at du, som tidlig forsto fordelene med et lavkarbokosthold og har tilegnet deg masse kunnskap i årenes løp kan reagere på en "bajas" som Skaldeman. Han dukker opp og slår fast at han har gjenoppfunnet kruttet. Det unike med Skaldeman er imidlertid hans måte å formidle budskapet på. Noen av oss (meg selv innregnet) trenger tydeligvis en tabloid budskapsform for at vi skal våkne.
Det var dette jeg var ute etter å få frem.
-
|